Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Aikuisoppija työssä oppimassa

Rautiainen, Sisko (2006)

 
Avaa tiedosto
TMP.objres.122.pdf (165.5Kt)
Lataukset: 


Rautiainen, Sisko
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-134
Tiivistelmä
Kehittämistyön tavoitteena oli selvittää puhdistusalan aikuisoppijan huomioon ottaminen ja riittävä henkilökohtaistaminen meneillään olevissa laitoshuoltajien koulutuksissa. Työ pohjautuu kirjallisuuteen ja aikuisopiskelijoille laadittuun kyselyyn, jossa he itse arvioivat oppimistaan ja itseohjautuvuuttaan. Kysely toteutettiin yhdelle päätoimisesti opiskelevalle ryhmälle ja kahdelle oppisopimusryhmälle. Tässä työssä itsearvioinnilla tarkoitetaan oman toiminnan ja osaamisen arviointia. Itseohjautuvuudella tarkoitetaan omassa työssä tehtäviä itsenäisiä valintoja ja ratkaisuja. Kyselyn tuloksista nähdään opiskelijoiden olevan avoimia uusille kokemuksille. Opiskelijat hyväksyvät itsensä ja arvioivat osaamistaan kriittisesti. Suurimmaksi esteeksi oppimiselle koetaan ajanpuute etenkin opiskelun tapahtuessa työssäkäynnin ohella. Kyselyssä opiskelijat arvioivat omaa oppimistaan ja ammatillista osaamistaan. Kyselyyn vastanneiden ryhmien välillä ei havaittu huomattavia eroja. Suurin osa vastanneista oli erittäin hyvin motivoituneita opiskeluun. Kyselyyn vastanneista opiskelijoista muutama tunsi hallitsevansa siivoustyön perusteet hyvin, yli puolet osittain ja tarvitsi lisäksi ohjausta työssä tarvittavaan ammatilliseen osaamiseen. Vastauksien perusteella havaittiin opiskelijoiden oppivan eniten käytännön työssä. Mitä tulee eri oppimistyyleihin (visuaalinen, auditiivinen, kinesteettinen) vajaa kolmannes opiskelijoista vastasi käyttävänsä kaikkia niitä. Opiskelijoista osa oli saanut henkilökohtaista huomioon ottamista jonkin verran, suurin osa koki saaneensa riittävästi. Työn tuloksien perusteella koulutus koetaan tarpeelliseksi oman ammatillisen osaamisen kehittämiseksi. Tutkinnon suorittaminen koetaan tärkeäksi vaikuttajaksi työmahdollisuuksien lisääjänä.
 
Aim of this study was to clear out adult students' observation and own personalities in ongoing institutional caretaker training program. Study is based on literature and an enquiry made for students. In the enquiry students evaluate own learning capabilities and self-direction. Enquiry was executed for one full-time students group and for two student groups having apprenticeship contract. Meaning of self appraisalin this study was to appraise own operations and know-how. Selfdirection was focused to independent decisions and solutions made during work. From outcome of the enquiry we can see students are very open to new experiences. Students take up on themselves and appraise critically their know-how. Major obstacle for learning is lack of time, especially when training happens along with work. Students appraise own learning capabilities and professional skills in the enquiry. Between different groups there were not any noticeable differences. Major part of thestudents was highly motivated to education. Part of students feel that they canmanage basic of cleaning work well, more than half could manage it partly, but still needing some guidance. Based on the enquiry the most valuable way to learnwas doing actual work. What comes to different learning styles (visual, auditory, kinesthetic) less than third of the students were using all of them. Part of the students has received personal attention some amount, major part of the students like that they got enough attention. Based on the outcome of the enquiry education is needed for developing own professional know-how. Having the degree can be seen as important factor when applying to work.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste