Oppikirjan päivittäminen : Linja-autonkuljettajan käsikirja
Ahonen, Miia (2006)
Ahonen, Miia
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-153
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-153
Tiivistelmä
Vuonna 2005 on julkaistu ensimmäinen suomalainen linja-autoalan oppikirja Linjaautonkuljettajan käsikirja. Sen päivittäminen oli ajankohtaista keväällä 2006, kun ensimmäinen erä oli myyty loppuun. Tässä työssä on pohdittu, minkälainen on hyvä oppikirja kirjalliselta asultaan, visuaalisesti ja sisällöltään. Apuna pohdinnassa on käytetty kirjallisuutta ja tulevien opettajien mielipiteitä hyvästä oppikirjasta. Työssä on myös mietitty, miten lukemallaoppiminen tapahtuu ja miten oppikirjaa voidaan hyödyntää opetuksessa. Lisäksi on pohdittu sitä, miten kirjoittamisprosessi etenee ja sitä, mikä on tärkeää oppikirjan kirjoittamisessa ja miten lukijat pitää ottaa huomioon kirjaa tehdessään.Työssä on kuvailtu, miten oppikirjan ensimmäinen versio tehtiin ja miksi se tehtiin. Tässä on myös mietitty, ketkä kirjaa tarvitsevat ja mihin tarkoitukseen kirjaa voisi tarvita. Oppikirjan kirjoittaminen vaatii paljon työtä. Tässä on kuvattu työvaiheet oppikirjan valmistamisessa. Kirjan kirjoittaminen vaatii myös jatkuvaa työtä, koska kirjan tieto menee nopeasti vanhaksi ja uutta tietoa pitäisi saada jaettua kirjan käyttäjille jo siinä vaiheessa, kun uudistettua painosta eivielä ole saatavilla. Tässä työssä onkin pohdittu sitä, että miten tietoa voisijakaa ajantasaisesti ja mitä uuteen painokseen pitää korjata tai lisätä. Lisäksi on vielä pohdittu, mitä muuta palvelua voitaisiin tarjota kirjan käyttäjille. On 2005 has been published the Finnish bus drivers learning book "Handbook for bus drivers". It was time to update it on spring 2006 when the first edition has sold out. In this plan I have discussed whatis a good book like; visually, language and contents. I have been using literature in examination. I asked help of students who are examining the education forteachers and listened their opinions. I have also been thinking what is "learning by reading" and how teachers can use the handbook. I have also researched how the writing process goes on, what is important in writing the learning book and how to pay regard to the readers during the writing. I have describedhow I wrote the first version of the handbook and why we published it. In this plan I have been thinking who need the book and what is the purpose of it. Writing the handbook takes a lot of work. I have also described phases of writing thebook. Writing the handbook is continuous work because the knowledge changes allthe time. I have to offer the new information to the users already before the new book. I have discussed how to share the knowledge real-time and what should Icorrect and add to the new edition. Furthermore I have been thinking what kind of new services could I offer to the readers.