• Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Oppimisajattelun kehittäminen perehdytyksen voimavarana

Huhtanen, Riitta (2008-06-01)

 
Tweet Tiedostoon pääsyä rajoitettu
 
Tiedostoon pääsyä rajoitettu
Avaa tiedosto
jamk_1222253152_3.pdf (107.5Kt)
Lataukset: 


Huhtanen, Riitta
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-06-01
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1222253152-3
Tiivistelmä
Kehittämistyö käsittelee Metsätähden vanhainkodin keittiön perehdytystä. Tavoitteena oli työyhteisön oppimisajattelun lisääminen ja kehittäminen niin uusien kuin vanhojenkin työntekijöiden osalta. Perehdytyksen onnistumiseen vaikuttaa myös organisaation johdon tuki perehdytysohjelmaa ja siihen vaadittavaa aikaa kohtaan. Oppimisajattelun kehittämiseen ovat yhteydessä organisaation sisäiset asiat ja erilaiset oppimisen esteet, joita esiintyy toiminnallisella, tiedollisella, ymmärryksellisellä ja soveltavalla tasolla. Omaa oppimistaan voi kehittää hyödyntämällä eri oppimistyylejä, jotka näyttäytyvät opetuksen toteutuksessa, pohdinnassa, ajattelussa ja osallistumisessa. Uuden työntekijän tulo työyhteisöön luo aina omat merkityksensä. Niin vanhan kuin uudenkin työntekijän työn tuottavuus on tärkeää yhteiskunnalle. Mahdollisimman hyvin suunniteltu ja toteutettu perehdytys maksaa aina itsensä takaisin. Perehdytyksen haasteina ovat usein oikea jaksotus, toimintaperiaate, oppimisajattelun ymmärrys, mahdolliset lukkiutuneet ajattelutavat ja asenteet. Oppimiskäsityksistä behavioristinen jää väistämättä taka-alalle konstruktiivisen, kokemuksellisen ja etenkin kognitiivisen oppipoikakoulutuksen noustessa merkittävään asemaan perehdytysohjelmassa. Ohjeistus ja kokemus sekä omien kokemusten reflektointi ja lopulta oman ymmärryksen kautta suoritettu laadukas ja tuottava työ luovat kokonaisuuden, joka on tärkeää niin yhteiskunnalle, työyhteisölle kuin työntekijälle. Oppimisajattelun kehittämiseen liittyy myös työnohjaus ja mentorointi, jotka ovat mahdollisia suomalaisen työelämän kehittämisvälineitä. Näillä keinoilla voidaan voimaannuttaa ketä tahansa organisaation jäsentä. Keskeistä näissä työvälineissä on oman kehityssuunnitelman rakentaminen sekä asiantuntijan tietojen, taitojen ja kokemusten hyödyntäminen.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatTutkintonimikkeetAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus