Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Uusi näkökulma histologian opetukseen : yhteistoiminnallinen ryhmäopetuskokeilu

Kultti, Anne (2008-05-14)

 
Avaa tiedosto
jamk_1219224772_9.pdf (3.308Mt)
Lataukset: 


Kultti, Anne
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-05-14
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1219224772-9
Tiivistelmä
Yliopistojen opetuksen kehittämisohjelmissa on usein tavoitteena monipuolistaa yliopisto-opetuksessa käytettäviä opetusmenetelmiä. Tässä kehittämishankkeessa selvitettiin 1) soveltuuko yhteistoiminnallinen ryhmäopetus Kuopion yliopiston histologian eli kudosopin opetukseen, 2) miten opiskelijat kokivat uudentyyppisen harjoitustyöopetuksen ja 3) miten käytettävät opetusmenetelmät vaikuttivat opiskelijoiden oppimistuloksiin opiskelijoiden ja opettajien arvioinnin sekä tentissä osaamisen perusteella. Histologia-opintojakson kymmenestä ryhmäharjoituksesta kahdeksan ensimmäistä oli perinteisiä opettajajohtoisia mikroskooppiharjoituksia ja kaksi viimeistä toteutettiin yhteistoiminnallisina ryhmäopetuksina. Jälkimmäisissä opiskelijat tekivät ryhmätöitä annettujen ennakkotehtävien aiheista ja opettivat oman aiheensa muille opiskelijoille muunnellun näyttelykävelyn avulla. Ennakkotehtävien tekeminen auttoi opiskelijoita orientoitumaan käsiteltävään aiheeseen. Yhteistoiminnallinen ryhmäopetus aktivoi opiskelijat osallistumaan ja he kokivat aiheesta keskustelun ja aiheen opettamisen muulle ryhmälle edistävän heidän oppimistaan. Vastanneista 54 % oli sitä mieltä, että he oppivat yhteistoiminnallisen opetusmenetelmän avulla käsiteltävänä olevan aiheen paremmin kuin opettajajohtoisissa mikroskooppiharjoituksissa. Vastanneista 24 % oppi mielestään huonommin ja 22 % ei osannut kommentoida oppimistaan. Vaikka kaikki opiskelijat eivät kokeneet oppineensa histologisia yksityiskohtia yhteistoiminnallisessa ryhmäopetuksessa yhtä hyvin kuin mikroskooppiharjoituksissa, he oppivat niiden aikana mielestään ymmärtämään paremmin kudoksien rakenteen ja toiminnan välisen yhteyden. Kyselyyn vastanneista opiskelijoista 78 % toteuttaisi osan histologian ryhmäopetuksesta jatkossakin yhteistoiminnallisena opetuksena. Kehittämishankkeen tulosten perusteella voidaan päätellä, että yhteistoiminnallinen ryhmätöihin perustuva oppiminen soveltuu histologian opiskeluun ja auttaa ymmärtämään rakenteen ja toiminnan välisen yhteyden. Lisäksi aktiivinen osallistuminen edistää lääketieteen opiskelijoille tärkeitä vuorovaikutus- ja yhteistyötaitoja.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste