Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Njanja Filipjevna : roolityöni Keski-Suomen Alueoopperan tuotannossa Pjotr Tšaikovskin oopperasta Jevgeni Onegin taiteellisena oppimisprosessina

Virolainen-Kalpio, Päivi (2008-01-13)

 
Avaa tiedosto
jamk_1203504018_2.pdf (186.9Kt)
Lataukset: 


Virolainen-Kalpio, Päivi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-01-13
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1203504018-2
Tiivistelmä
Pedagogisen opinnäytetyöni tarkoituksena on käsitteellistää kokemustani ja syventää ymmärrystäni roolityöprosessista taiteellisena oppimisprosessina taiteellista oppimista koskevan teoreettisen kirjallisuuden, ennen kaikkea Kolbin kokemuksellisen oppimisen mallia (1984) hyödyntävän, avulla ja tätä kautta, kehittää omaa toimintaani oppimisen ohjaajana ja toimintaympäristöni jäsenenä. Kolbin mukaan kokemuksellinen oppiminen on prosessi, jossa tieto syntyy transformaation eli muuntamisen avulla. Mallissa keskeistä on, että oppiminen edellyttää sekä kokemuksen käsitteellistämistä eli ymmärtämistä että ymmärtämisen saattamista johonkin kommunikoitavaan muotoon, esimerkiksi oopperaroolityöksi. Näkemyksen mukaan oppiminen tapahtuu tunteisiin ja aistimuksiin perustuvan tiedostamattoman ja käsitteille ja symboleille perustuvan tiedostetun tietämisen vuorovaikutuksessa. Oppimiseen liittyy aina sekä välitöntä, kokemuksellista, aistillista, tunteisiin perustuvaa tietämistä ilman analysointia että aistimuksia ja assosiaatiota järjestävää käsitteellistävää tietoa, joka tekee tiedosta kommunikoitavaa. Roolityökokemuksen ja sen pohdinta- ja käsitteellistämisprosessin kautta ymmärrän syvällisemmin taiteen luonteen tietona ja aistisuuden ja tunteiden merkityksen tiedonsaannin kannalta taiteellisessa oppimisessa. Kokemukseni ja ymmärrykseni perusteella katson, että myös ammattikorkeakouluympäristössä opintoihin voisi liittää oppimisympäristöjä ja tilanteita, joissa kokemuksellisuus olisi, ei vain keino vaan myös välillinen päämäärä. Oppimista varten tulisi myös luoda entistä tietoisemmin tasapuolisesti erilaisiin tietämisen tapoihin, tunteisiin, havainnointiin, käsitteellistämiseen ja toimintaan perustuvia oppimisympäristöjä. Kokemusteni mukaan tällaisia voisivat olla työssä oppimisen kaltaiset, tietoisesti ohjatut, projektit ja produktiot, esimerkiksi juuri oopperaproduktiot. Roolityöprosessin käsitteellistämisen ja reflektoinnin ansiosta ymmärrän syvemmin paitsi taiteellisia oppimisprosesseja myös itseäni oppijana ja tiedonkäsittelijänä, mikä auttaa ymmärtämään entistä paremmin myös erilaisia oppivia ihmisiä ja kehittämään kokemukseni ja ymmärrykseni pohjalta toimintaani jatkuvasti niin opettajana, taiteilijana kuin oman työni tutkijana.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste