Nettilehti Painovirhe : ohjaajan ja nuorten yhteinen oppimisympäristö
Ijäs, Tuija (2007-06-04)
Ijäs, Tuija
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-06-04
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1183551677-0
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1183551677-0
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tavoitteena oli selvittää, mitä nuori oppii toimittamalla nettilehti Painovirhettä ja toimimalla vertaisryhmä Painovirheessä, mitä vertaistoiminta nuorelle merkitsee. Lisäksi hankkeessa analysoitiin ja reflektoitiin nuorisonohjaajan roolia ja merkitystä toiminnalle. Kehittämishankkeen tuloksena syntyi artikkeli, Nuorten nettilehti Painovirhe – vertaisryhmä oppimisympäristönä, joka on julkaistu Humanistisen ammattikorkeakoulun julkaisusarjassa, Kannusteen-hankkeen Nuorten tilat – nimisessä julkaisussa. Hankkeen aineisto saatiin haastattelemalla nettilehti Painovirheen toimittajia ja nuoria ohjanneita nuorisonohjaajia, itsearvioimalla omaa ohjaajan roolia sekä havainnoimalla Painovirheen toimintaa. Haastattelut tehtiin marraskuussa 2005 ja huhtikuussa 2006. Lisäksi aineistona käytettiin kahden nuoren kirjoittamaa artikkelia ”Minä ja Painovirhe”. Artikkeli luovutettiin julkaisun toimituskunnalle toukokuussa 2006. Nettilehti Painovirhe on, Jyväskylän kaupungin nuorisoasiainkeskuksen ylläpitämää nuorten omaehtoista harrastustoimintaa ja yksi nuorisotyön toimintamuoto. Hankeraportti taustoittaa artikkelia kuvaamalla nettilehti Painovirheen vaiheita artikkelin kirjoittamisen ajasta tulevaisuuden haasteisiin. Lisäksi raportissa reflektoidaan ohjaajan roolia prosessissa. Selvityksen mukaan nettilehti Painovirhettä toimittamalla ja vertaisryhmässä toimimalla nuoren kansalais- ja tietoyhteiskunnassa tarvittavat aktiivisen kansalaisen valmiudet kehittyivät: medialukutaito, vuorovaikutustaidot ja kirjoittamisen taito, oma-aloitteisuutta, palautteen antaminen ja – vastaanottaminen, ymmärrys vaikuttamismahdollisuuksista kirjoittamalla. Toiminta antoi myös merkittäviä taitoja ja tietoja tulevaisuuteen. Ohjaaja oli edellytyksien luoja ja koossa pitävä voima. Vertaisryhmä Painovirhe oli nuoren ja ohjaajan yhteinen oppimisympäristö.