Kyllin hyvä luokanohjaaja
Saarinen, Kirsi-Marja (2009-09-28)
Saarinen, Kirsi-Marja
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2009-09-28
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1254127846-8
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1254127846-8
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli tarkastella yläkoulun luokanohjaajan (luokanvalvojan) roolia, tehtäviä ja haasteita. Peruskoulussa ohjaus kuuluu kaikille toimijoille. Sille on asetettu mittavia oppilaan kasvuun, osallisuuteen ja opiskeluun liittyviä tavoitteita. Tässä toiminnassa luokanohjaajan rooli ja vastuu on merkittävä. Työn tavoitteena oli myös esitellä ajatusmalleja, jotka saattavat heikentää luokanohjaajan työn mielekkyyttä. Samalla pyrittiin tuomaan esiin voimaannuttavia työvälineitä, joiden avulla luokanohjaaja voisi selvitä uupumatta. Työn lähteinä käytettiin ohjauskirjallisuutta sekä viimeaikaisia ohjaukseen liittyviä tutkimus- ja hankeraportteja. Lisäksi toteutettiin yläkoulun luokanohjaajille metaforakysely keväällä 2009. Siinä luokanohjaajat kuvailivat työtään ja nuorten ohjaamista vertauskuvien avulla. Työ osoitti, että luokanohjaajan työ on monimuotoista, vastuullista ja vaativaa ihmissuhdetyötä. Siinä tarvitaan monipuolisia vuorovaikutustaitoja, läsnäoloa ja diplomaattisuutta. Luokanohjaajan on osattava tehdä yhteistyötä niin nuorten, vanhempien kuin moniammatillisen verkoston kanssa. Tehtävässä selviytymistä edistävät omien voimavarojen ja rajojen tunnistaminen, työyhteisöstä saatu tuki, kokemus ja hyvät suhteet nuoriin ja vanhempiin. Oman ohjaustoiminnan reflektointi ja tieto vuorovaikutuksellisen ohjaustilanteen periaatteista saattaisivat helpottaa luokanohjaajan työtä. Luokanohjaajille olisi tarjottava konkreettisia työvälineitä, jotta heillä olisi mahdollisuus toteuttaa kokonaisvaltaista ohjaajuutta ja sitoutua siihen.