Verkko-opetuksen hyödyntäminen Vaasan leipurikoulutuksessa
Karhunen, Hannu (2009-04-10)
Karhunen, Hannu
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2009-04-10
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1242295343-0
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1242295343-0
Tiivistelmä
Olen kehittämishankkeessani ollut käyttöönottamassa ja rakentamassa Optima-verkkoympäristöä hyödynnettäväksi Vaasan & Vaasan Oy:n ja Jyväskylän aikuisopiston yhteistyössä järjestämässä Vaasan leipurikoulutuksessa. Kyseinen koulutus alkoi tammikuussa 2007 ja päättyi toukokuussa 2008. Tämä pilottiryhmä oli ensimmäinen, jonka opiskelussa hyödynnettiin verkkooppimisympäristöä.
Uuden menetelmän käyttöönoton tavoitteena oli parantaa koulutuksen laatua ja erityisesti tiedonkulkua koulutuksen järjestäjien ja opiskelijoiden välillä.
Verkkoympäristön ottaminen opetuksen tueksi avaa opetustyöhön monipuolisia ja uudenlaisia
mahdollisuuksia. Verkko-opetuksen avulla koulutuksen saatavuus lisääntyy. Se helpottaa niiden
opiskelijoiden opiskelua, joiden muuten olisi vaikea osallistua koulutukseen esimerkiksi työ-,
perhe-elämän tai taloudellisten syiden takia. Vahvuutena verkko-opetuksessa on nimenomaan
verkostoitumisen tuomat mahdollisuudet. Verkkokurssilla osallistujat voivat olla yhteistyössä, vaikka he olisivat fyysisesti kaukana toisistaan.
Kehittämishankkeen aikana verkkoympäristö rakentui yrityksemme näkökulmasta toivotulle
tasolle. Tiedonkulku parantui tuntuvasti edellisiin koulutusryhmiin verrattuna. Myös
vuorovaikutus opiskelijoiden kesken ja kouluttajien välillä oli tuntuvasti antoisampaa.
Hankkeessa hyödynnettiin vain Optima-verkkoympäristön tarjoamia perusominaisuuksia.
Verkkoympäristön monikäyttöisyyttä ja sen parempaa hyödyntämistä varten olisin varmasti itsekin tarvinnut vielä enemmän koulutusta kuin mitä sain. Toisaalta tämän pilottiprojektin
tarkoituskaan ei varmasti vielä ollut saada täydellistä verkkoympäristöä, vaan tästä on hyvä jatkaa vuonna 2009 alkavan uuden koulutuksen yhteydessä.
Uuden menetelmän käyttöönoton tavoitteena oli parantaa koulutuksen laatua ja erityisesti tiedonkulkua koulutuksen järjestäjien ja opiskelijoiden välillä.
Verkkoympäristön ottaminen opetuksen tueksi avaa opetustyöhön monipuolisia ja uudenlaisia
mahdollisuuksia. Verkko-opetuksen avulla koulutuksen saatavuus lisääntyy. Se helpottaa niiden
opiskelijoiden opiskelua, joiden muuten olisi vaikea osallistua koulutukseen esimerkiksi työ-,
perhe-elämän tai taloudellisten syiden takia. Vahvuutena verkko-opetuksessa on nimenomaan
verkostoitumisen tuomat mahdollisuudet. Verkkokurssilla osallistujat voivat olla yhteistyössä, vaikka he olisivat fyysisesti kaukana toisistaan.
Kehittämishankkeen aikana verkkoympäristö rakentui yrityksemme näkökulmasta toivotulle
tasolle. Tiedonkulku parantui tuntuvasti edellisiin koulutusryhmiin verrattuna. Myös
vuorovaikutus opiskelijoiden kesken ja kouluttajien välillä oli tuntuvasti antoisampaa.
Hankkeessa hyödynnettiin vain Optima-verkkoympäristön tarjoamia perusominaisuuksia.
Verkkoympäristön monikäyttöisyyttä ja sen parempaa hyödyntämistä varten olisin varmasti itsekin tarvinnut vielä enemmän koulutusta kuin mitä sain. Toisaalta tämän pilottiprojektin
tarkoituskaan ei varmasti vielä ollut saada täydellistä verkkoympäristöä, vaan tästä on hyvä jatkaa vuonna 2009 alkavan uuden koulutuksen yhteydessä.