Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Aikuisten näyttötutkintojen henkilökohtaistaminen : hakeutumisvaiheen parhaat käytännöt

Koponen, Pirjo (2007-05-14)

 
Avaa tiedosto
jamk_1183453659_1.pdf (167.0Kt)
Lataukset: 


Koponen, Pirjo
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-05-14
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1183453659-1
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tavoitteena oli kartoittaa, miten aikuisten näyttötutkintojen henkilökohtaistaminen toteutuu liiketalouden, avviestinnän ja tietojenkäsittelyn perustutkinnoissa Jyväskylän aikuisopiston hallinnnon ja kaupan yksikössä (Haka). Kartoituksen tuloksena pyrittiin kokoamaan yhteen parhaita käytänteitä henkilökohtaistamisen eri vaiheissa. Henkilökohtaistamisen käyttöönottoa ja soveltamista määrittää henkilökohtaistamisen määräys, joka velvoittaa viimeistään 1.3.2007 alkaen noudattamaan aikuisten näyttötutkintojen henkilökohtaistamista kaikissa tutkintoasteissa niin hakeutumisvaiheessa, näyttötutkinnon suorittamisen kuin myös tarvittavan ammattitaidon hankkimisen vaiheessa. Kehittämishankkeen empiiirinen aineisto koottiin haastattelemalla Jyväskylän aikuisopistolla kahdeksaa henkilöä, joista valtaosa toimii kouluttajina kohteena olevissa tutkinnoissa. Opiskelijoiden kokemuksia henkilökohtaistamisen hakeutumisvaiheesta kartoitettiin www.verkkoohjaus. net –sivustolla olevalla hakeutumisvaiheen verkkokyselyllä. Sivustolla oli lomakkeet myös näyttötutkinnon suorittamis ja tarvittavan ammattitaidon hankkimisvaiheen palautteen keräämistä varten. Kehittämishankkeen tuloksen muodostivat haastatteluaineiston perusteella luotu kuvaus henkilökohtaistamisen eri vaiheiden toteutumisesta, opiskelijakyselyn tulokset, haastatteluissa esille tulleet kehittämisehdotukset ja lopuksi alustavat toimenpideehdotukset. Tulosten perusteella voitiin todeta, että henkilökohtaistamisen käyttöönotto oli lähtenyt hyvin käyntiin Jyväskylän aikuisopistossa, vaikka henkilökohtaistaminen oli laajaalainen ja monivaikutteinen prosessi koko koulutusorganisaation toiminnassa. Muutos kosketti niin toimintaympäristöä kuin toimijoitakin ja muutoksen toteutuminen edellytti aikaa, toimintaprosessien pohdintaa, arviointia ja uudelleen muotoilua. Näyttötutkintojen henkilökohtaistaminen muutti kouluttajan työn painopistettä ohjauksen suuntaan. ­ Henkilökohtaistamisen toteuttaminen edellyttää selkeitä ja toimivia käytänteitä ja menettelyjä, joiden kehittämiseen ja luomiseen on hyvä koota edustajia eri aloilta ja yksiköistä. Näin eri toimijoiden verkostoituminen ja hyvien käytänteiden levittäminen saavat hyvän kasvupohjan.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste