• Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Lukion kemian ensimmäisen kurssin oppikirjojen pedagogista tarkastelua

Seppänen, Raimo (2008-09-15)

 
Tweet Tiedostoon pääsyä rajoitettu
 
Tiedostoon pääsyä rajoitettu
Avaa tiedosto
jamk_1233743537_7.pdf (340.7Kt)
Lataukset: 


Seppänen, Raimo
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-09-15
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1233743537-7
Tiivistelmä
Suomen lukioissa on käytössä useita kemian kirjasarjoja. Opinnäytetöinä niitä on tutkittu kohtalaisen paljon, mutta nämä tutkimukset ovat etupäässä käsitelleet oppikirjojen sisältöä, eikä niinkään pedagogisia asioita. Tässä työssä tarkasteltiin lukion kemian ensimmäisen ja pakollisen kurssin, Ihmisen ja elinympäristön kemia, oppikirjoja etupäässä pedagogiselta kannalta, mutta myös sisällön tarkastelua on mukana jonkin verran. Tarkasteluun otettiin mukaan kirjat Kemisti 1, Kide 1, Mooli 1, Neon 1 ja Reaktio 1. Opinnäytteessä tutkittiin kirjojen rakennetta, ymmärrettävyyttä ja opetuksen ja oppimisen tukemista. Tarkasteltiin kuvien, kaavioiden ja taulukoiden visuaalisuutta ja havainnollisuutta sekä tehtävien ja laboratoriotöiden määrää ja monipuolisuutta. Tutkittiin myös, että vastaavatko kirjojen sisällöt nuorille tarkoitetun opetussuunnitelman perusteissa mainittuja keskeisiä sisältöjä ja tavoitteita. Pedagogisesta näkökulmasta katsoen kaikki kirjat antavat hyvät edellytykset sekä itsenäiseen opiskeluun että luokka- että laboratoriotyöskentelyyn. Kaikki kirjat ovat värikkäitä ja ne sisältävät paljon hienoja kuvia, myös kirjojen teksti on selkeää. Eroja kirjojen välillä on lähinnä muotoseikoissa, rakenteessa, kuvituksessa, lisätietoa kappaleiden asiasisällöissä sekä tehtävien ja laboratoriotöiden aiheissa ja määrissä. Kaikissa kirjoissa ei käsitellä aivan kaikkia niitä asioita, jotka on määritelty opetussuunnitelman perusteissa kurssin keskeisenä sisältönä ja tavoitteena. Toivon että opiskelijat, kemian opettajat ja oppikirjojen tekijät voisivat saada tästä työstä jotain ajatuksia omaan työhönsä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatTutkintonimikkeetAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus