Kädentaidot painopistealueena lukuvuonna 2007-2008 Evijärven keskikoulussa ja lukiossa
Puusaari, Jonna (2008-05-26)
Puusaari, Jonna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-05-26
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1220938314-8
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1220938314-8
Tiivistelmä
Kehittämishankkeeni päätavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa Evijärven keskikoulun ja lukion lukuvuoden 2007-2008 yhteisesti valitun painopistealueen kädentaitojen teemapäivä. Tavoitteena oli kädentaitojen monimuotoisuuden esittely oppilaille. Tavoitteena oli myös toiminnallisen ja sisällöllisen yhteistyön lisääminen eri organisaatioiden sisällä ja välillä. Kaikkiin kädentaitojen painopistealueiden teemoihin liittyi voimakkaasti yhteistoiminnallinen oppiminen, jonka avulla haluttiin kehittää oppilaiden ryhmätyötaitoja ja vastuuta omasta oppimisesta. Tämän lisäksi käytettiin tekemällä oppimista, jonka tavoitteena oli, että jokainen oppilas sai valmistaa konkreettisen tuotteen. Kädentaito-painopistealueena käsitti monia erilaisia lukuvuoden aikana toteutettavia kokonaisuuksia. Syksyllä oppilaat osallistuivat mm. Taitaja 9-kilpailuun ja koulun omaan kuvataidekilpailuun. Suurin kokonaisuus oli kuitenkin kevään kädentaito-teemapäivä, jonka suunnittelusta ja toteutuksesta vastasin. Muissa kädentaito-kokonaisuuksissa kuuluin eri työryhmiin. Kädentaito-teemapäivälle asetetut tavoitteet täyttyivät hyvin. Peruskoululle ja lukiolle on vielä vierasta yhteistyö eri organisaatioiden kanssa. Yhteistyötä aloitettiin Järviseudun Opiston ja Evijärven kulttuuritoimen/museotoimen kanssa ja sitä tullaan kehittämään jatkossa edelleen. Mm. Järviseudun Opistolta osallistui kädentaito-teemapäivän työpisteille neljä ohjaajaa. Kansainvälisyyttä kädentaito-teemapäivään toi korealainen Lappajärven lukion nuorisovaihto-opiskelija ja Australialainen kuvataiteilija. Lisäksi yhteistyötä tehtiin lähialueen yrittäjien ja ammatillisten oppilaitosten kanssa.