Muovikomposiittivalmistuksen soveltuvuudesta peruskoulun tekniseen työhön
Nurmi, Kari (2008-05-23)
Nurmi, Kari
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-05-23
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1222252335-5
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1222252335-5
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli yhtäältä tutkia mahdollisuuksia valmistaa komposiittirakenteita oppilastyönä peruskoulun yläluokilla ja toisaalta tarjota oppilaille tietoa uudesta teknologiasta ja uusista materiaaleista sekä niiden käyttömahdollisuuksista. Lisäksi tavoitteena oli herättää oppilaiden kiinnostusta komposiittialaa kohtaan, koska maantieteellinen lähialue tarjoaa alan jatkokoulutusmahdollisuuksia ammatti- ja insinöörikoulutuksena. Paikkakunnalla sijaitsevat Patrian komposiittisia huipputuotteita valmistava teollisuuslaitos ja käyttäjäpuolelta Ilmavoimien kaksi yksikköä tarvitsevat jatkuvasti innovatiivisia osaajia ja ajatuksena olikin, että osa tarvittavista osaajista löytyisivät tulevaisuudessa omalta paikkakunnalta ja lähiympäristöstä . Tutkimus toteutettiin peruskoulun yrittäjyyskasvatusta tukevana projektina, johon kuului komposiittirakenteisen skeittilaudan valmistus lentokonerakenteissa käytettävistä kuitumateriaaleista ja tuotteistus. Tuotteistukseen kuului kolme konstruktiota, joilla vertailtiin tuotteen painoa ja jäykkyysominaisuuksia ja kaupallisella analyysillä sekä markkinatutkimuksella selvitettiin kiinnostusta uutuustuotetta kohtaan. Projekti toteutettiin kevätkauden 2006 aikana tavoitteena osallistuminen Tutki-Kokeile-Kehitä 2006 kilpailuun Heurekassa. Hanketta tuki Patria Aerostructures Oy materiaali ja tarkastuspanoksella. Projektilla oli Kuoreveden koulun johdon sekä Partian johdon sekä opettajaopiskelua ohjaavan opettajan tuki. Työ osoitti, että ryhmätyönä vaativakin hanke on toteutettavissa peruskoululaisten voimin ja kiinnostava projekti sitoi oppilaat teamiksi, jossa vuorovaikutus toimi ja sosiaaliset taidot kehittyivät. Tällainen simuloitu todellisuutta vastaava yrittämismalli tukee hyvin yrittäjyyskäsitteen omaksumista ja ymmärtämistä oppilaissa, jotka ammattia varten ovat valitsemassa kouluttautumisvaihtoehtoja. Työn tulosten perusteella voidaan sanoa peruskoulun yläluokkalaisten olevan valmiita tarttumaan uusiin, vaativiin ja monipuolisiin haasteisiin, kun mielenkiintoinen aihe on tarjolla ja asenne saatu viritettyä kohdalleen. Omakohtaisesti koettu ja tekemällä opittu sekä teoriasta poimitut tiedonjyväset komposiittivalmistuksesta konstruoi ajatusmallia uudelle tasolle siten, että ulkoisena tuotoksena syntyi kosolti uusia ideoita ja sovellusesimerkkejä. Johtopäätöksenä on todettava komposiittirakentelun sopivan aiheensa puolesta erinomaisesti peruskoulun ylimmille luokille pienehköinä projekteina, koska työn laajuutta rajoittaa työturvallisuusvaatimusten edellyttämien työtilojen puute. Myöskin kilpailussa saavutettu toinen sija vahvistaa käsitystä komposiittityön jatkamisen tarpeellisuudesta.