Kätan käsis
Räihä, Jorma (2007-05-27)
Räihä, Jorma
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-05-27
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1210154348-5
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1210154348-5
Tiivistelmä
Tämä työ esittää lyhyen teoreettisen pohjan käsityöläisen (artesaanin) työtehtävien luonteesta. Tätä käsitystä verrataan Opetushallituksen tavoitteisiin artesaanien koulutuksessa. Näiden kahden käsityksen välinen ristiriita tuodaan esille neljän eri käytännössä toteutetun opetustavan keskinäisten erojen avulla. Johtopäätöksenä tämä työ toteaa, että niin Opetushallitus tai jotkut esimerkkitapauksina esitetyt oppilaitokset näkevät käsityöläisyyden luonteen vahvasti yksinkertaistettuna. Tämän seurauksena on olemassa ristiriita käsityöläisyyden ontologian, Opetushallituksen opetussuunnitelmatavoitteiden ja oppilaitosten opetussuunnitelman välillä. Tämän ristiriidan lisäksi eräät oppilaitokset eivät edes varaa riittävästi aikaresursseja käsityöläisalan opiskelijoiden oppimiseen. Tässä työssä esitetään moniajosurffailun käsite, jota tämä työ pitää keskeisenä käsitteenä käsityön harjoittajan tuotantoprosessin ymmärtämiseksi ja esimerkki siitä, miten moniajosurffailua voidaan harjoituttaa toisen asteen oppilaitoksen opiskelijoille ja siitä, miten koeryhmän opiskelijat ottivat sen vastaan.