Kohti avoimempaa opettajuutta : pohdintaa dialogisuudesta ja kommunikatiivisestä opettajuudesta tanssikasvatuksessa
Vainio, Veera (2009-05-25)
Vainio, Veera
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2009-05-25
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1250168066-6
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1250168066-6
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä pohditaan avoimen opettajuuden mahdollisuutta tanssinopetuksessa. Tekijällä
on halu laajentaa ja kasvattaa omaa pedagogista osaamistaan kohti avoimempaa opettajuutta.
Avoimuudella tarkoitetaan oppilaiden aitoa kohtaamista ja opettajan rehellistä läsnäoloa
opetustilanteessa. Avoimuutta lähdetään etsimään kommunikatiivisesta opettamisesta, jossa pyritään avoimeen ja keskustelevaan opetukseen. Kommunikatiivinen opettaminen on syntynyt pyrkimyksestä pois eettisesti arveluttavasta piilovaikuttamisesta opetuksessa. Työssä esitellään lyhyesti kommunikatiivisen opettamisen ja dialogisuuden teorioita ja peilataan niistä syntyneitä ajatuksia käytännön tanssinopetukseen. Esimerkkinä avoimesta opetustilanteesta tekijä käyttää eri taidealoja yhdistävää Luomus-projektia, jossa on itse ollut mukana. Luomus-projektin kautta
esitellään Johnstone-metodia ja pohditaan sen käytäntöjä kommunikatiivisen opettamisen viiden perusperiaatteen valossa.
on halu laajentaa ja kasvattaa omaa pedagogista osaamistaan kohti avoimempaa opettajuutta.
Avoimuudella tarkoitetaan oppilaiden aitoa kohtaamista ja opettajan rehellistä läsnäoloa
opetustilanteessa. Avoimuutta lähdetään etsimään kommunikatiivisesta opettamisesta, jossa pyritään avoimeen ja keskustelevaan opetukseen. Kommunikatiivinen opettaminen on syntynyt pyrkimyksestä pois eettisesti arveluttavasta piilovaikuttamisesta opetuksessa. Työssä esitellään lyhyesti kommunikatiivisen opettamisen ja dialogisuuden teorioita ja peilataan niistä syntyneitä ajatuksia käytännön tanssinopetukseen. Esimerkkinä avoimesta opetustilanteesta tekijä käyttää eri taidealoja yhdistävää Luomus-projektia, jossa on itse ollut mukana. Luomus-projektin kautta
esitellään Johnstone-metodia ja pohditaan sen käytäntöjä kommunikatiivisen opettamisen viiden perusperiaatteen valossa.