Lunttilapputentti arviointimenetelmänä yliopisto-opetuksessa
Nerg, Anne-Marja (2008-05-29)
Nerg, Anne-Marja
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-05-29
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1220943752-0
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1220943752-0
Tiivistelmä
Käytetty oppimisen arviointimenetelmä voi vaikuttaa oppimiseen ja motivaation syntymiseen. Yliopisto-opetuksessa on arviointikäytännöissä hyvin yleisesti käytössä ollut ns. perinteinen tentti, joka mitannee vain ns. pintaoppimista ja on tiedon toistamiseen tähtäävää. Kehittämishankkeessani esittelen vaihtoehtoisia arviointimenetelmiä, joita olisi mahdollista käyttää perinteisen tentin tilalla. Kehittämishankkeessani käytin arviointimenetelmänä lunttilapputenttiä (muistilapputentti) yhdellä ympäristöbiologian syventävällä opintojaksolla ja tavoitteena oli, että ulkoa opettelu vähenisi, opiskelijat oppisivat jäsentämään asioita ja käytetty menetelmä myös edistäisi asioiden oppimista ja ymmärtämistä. Tämä tenttityypin kokeilu perustui konstruktivistiseen oppimiskäsitykseen. Tenttiä varten opiskelijat tekivät ohjeistuksen mukaan lunttilapun, joka oli heillä mukana tenttitilaisuudessa ja keräsin tenttimuodosta palautteen. Opintojakson opiskelijat olivat hyvin erilaisen kulttuuritaustan omaavia opiskelijoita ja opintojakson opetuskieli oli englanti. Opintojakson lopullinen arvosana koostui lunttilapputentistä saaduista pisteistä (80%) ja lisäksi tiettyjen arviointikriteerien mukaan arvioidusta työselostusraportista (20%). Lunttilappua tehdessään opiskelija yhdistää aikaisempaa tietoaan uuteen tietoon ja pyrkii ymmärtämään tai sovittamaan keskenään ristiriidassa olevia asioita ja muokkaamaan näin uutta tietoa. Oppija itse on keskipisteessä. Oppiminen on aktiivista tiedon rakentamista, missä ratkaiseva merkitys on aiemmin opituilla tiedoilla ja taidoilla. Saadun palautteen mukaan lunttilapun tekeminen oli opiskelijoille vaikeaa, se ei juuri vaikuttanut tenttiin valmistautumiseen ja se ei auttanut asioiden jäsentämisessä. Tenttimuoto ei vaikuttanut selvästi myöskään asioiden oppimiseen eikä ymmärtämiseen, mutta tenttimuotoa suositeltiin kuitenkin käytettävän myös muilla opintojaksoilla.