Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Työelämän näyttötutkintojen arviointi - liiketalouden perustutkinnon arvioinnin kehittämishanke

Haapio, Eija; Hämäläinen, Tiia (2007)

 
Avaa tiedosto
TMP.objres.567.pdf (494.2Kt)
Lataukset: 


Haapio, Eija
Hämäläinen, Tiia
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-574
Tiivistelmä
Työelämän tutkintojen tavoitteena on näyttää ammatillinen osaaminen työssä. Näyttöjä toteutetaan kuitenkin oppilaitosympäristössä, jolloin ne eivät kaikilta osin vastaa tavoitteita. Työssä tarkasteltiin suomalaista näyttötutkintojärjestelmää ja työelämässä vaadittavan osaamisen arviointia. Tarkasteltavana näyttötutkintona käytettiin liiketaloudenperustutkinnon, merkonomin perusosan näyttöjen arviointia. Laaja-alaisena tutkintona edellä mainittu tutkinto on koettu haastavaksi toteuttaa työelämässä. Lisäksi työssä kuvataan työpaikoilla järjestettävien näyttöjen arviointikoulutusta. Tutkimus oli kehittämishanke, jossa tutkijat osallistuivat tutkittavana olevan ongelman ratkaisemiseen Jyväskylän aikuisopistossa. Lisäksi tutkijat suorittivat yhden opintoviikon laajuisen arvioijakoulutuksen oppilaitoksessa sekä osallistuivat konkreettisesti näyttöjen arviointiin. Tutkimuksen tuloksina saatiin arvioinnista ja ohjauksesta kiinnostuneita henkilöitä yrityksistä mukaan yhden opintoviikon laajuiseen arviointikoulutukseen. Lisäksi koulutuksensuorittaneet henkilöt arvioivat koulutuksen aikana vähintään yhden näytön. Arviointikoulutusoli mahdollista suorittaa myös verkko-opintoina ns. ammattipassina, joka toteutettiin Jyväskylän aikuiskoulutuksen Optima- alustalla. Arviointikoulutus tuotteena toteutui ja arvioijaverkostoon saatiin lähes parikymmentä henkilöä yrityksistä mukaan. Arviointikoulutuksesta saadut kokemukset olivat myönteisiä. Koulutus oli suunniteltu helppotajuiseksi, jossa näyttötutkintojen filosofia ja keskeiset painopisteet korostuivat. Verkkokoulutus osoittautui suurimmalle osalle sen suorittaneista helpoksi. Koulutuksen palautteissa kehittämistarpeena nähtiin laajempi kahden opintoviikon laajuinen koulutus, jossa mm. yhteinen ja yhtäläinen maakunnallinen koulutus selkeyttäisi ja raamittaisi niin yritysten kuin näyttöjen järjestäjienkin arviointikäytäntöjä.
 
Goals in modern work life is to show the professional skills of employees in real work. Way of proofing these skills are competence based examinations. However, environment to implement these examinations in colleges is unfortunately very common. Purpose of this research was to develop competence based examinations concerning basically evaluation of these examinations. The way to teach people of companies to evaluate competencebased examinations was a real challenge both to the college and us, students of teachers' programme. College of Jyväskylä Adult Education arranged these competence based examination evaluation studies in spring of 2006. This was a development project which was based on two projects of Jyväskylä Adult Education College starting in autumn 2005. There were many meetings during these projects and finally we and about ten students of different companies graduated in evaluation course of one credit. Results of this project were a new evaluation study of competence based examination and marketing these examinations to different companies. It was possible to accomplish these studies in multi-studies, both in college and on internet. In addition, a lot of new ideas and a network of evaluation were born to help Adult College in their future examinations. Experiences were positive. Feedback collecting from students was mainly good and studies were quite easy to accomplish. The main things concerning competence based examinations and their evaluations were generally understood. Need to arrange a new, longer study was raised among the feedback.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste