Kromaattisen kanteleensoiton tasosuoritusten sisällöt ja arviointikriteerit perus- ja musiikkiopistotasolla
Turpeinen, Elena (2006)
Turpeinen, Elena
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-81
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-81
Tiivistelmä
Kehittämishankeen keskeisenä tutkimuskohteena on kromaattisen kanteleensoiton arviointi, sekä pohdinta siitä, miten arvioinnin kehittäminen voi parantaa kromaattisen kanteleensoiton perusopetusta. Tarkastelun kohteena ovat kromaattisen kanteleensoiton tasosuoritusten sisällöt ja arviointiperusteet perus- ja musiikkiopistotasolla sekä ohjelmistoluettelo, joita on käytetty soitonoppimisprosessin arvioinnissa tällä hetkellä. Päämääränä oli kehittää nykypäivän tilannetta, sekä luoda pohjaa nimenomaan tämän kanteletyypin soitonopiskelijoiden soittotaitojen arvioinnille. Lähdeaineistona käytettiin sekä julkaisuja että julkaisemattomia materiaaleja ja nuotteja. Kehittämishankeen tuloksena laadittiin musiikkioppilaitosten (perus- ja musiikkiopistotaso) kromaattisen kanteleensoiton arviointikriteerit, sekä ohjelmistoluettelo, jota jatkossa kehitetään uusien nuottijulkaisujen ilmestymisen myötä. The central research object of the development project is the assessment of the basic and the music institute level chromatic kantele playing. The target of the project was to create the basic level assessment criterions of the chromatic kantele playing learning outcomes, so as to think over the ways and methods of the assessment criterions improvement and development. The sources materials have been used in the work are thenational core curriculum in music teaching, published and also unpublished materials and notes. The results of the development project are the basis and the music institute level chromatic kantele playing assessment criterions and the repertoire list, which is possible to complete in the future.