Näytä suppeat kuvailutiedot

Työtehtäviä talotekniikan työelämään tutustujille

Kurki, Jouni (2009-03-02)

dc.contributor.authorKurki, Jouni
dc.date.accessioned2010-09-16T10:13:25Z
dc.date.available2010-09-16T10:13:25Z
dc.date.issued2009-03-02
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/19957
dc.description.abstractTämä kehittämishanke käsittelee peruskoulun 7. – 9. -luokkalaisten ammatilliseen opetukseen ja työelämään tutustumista. Tavoitteena on rakentaa ammatillisille oppilaitoksille selkeät ohjeet, joiden pohjalta peruskoululaisten tutustumisjaksot olisi helppo järjestää. Esimerkkioppilaitoksena tässä kehittämishankkeessa on Savonlinnan ammatti- ja aikuisopisto (SAMI). Kehittämishanke käsittelee työelämään tutustumista peruskoulun opetussuunnitelmassa. Niin kutsuttu työelämääntutustumisjakso (TET-jakso) on tärkeä osa peruskoulun yläasteen oppimäärää ja se on myös yksi yleisimmistä ja tärkeimmistä yrityksen ja koulun yhteistyömuodoista. TET-jakson onnistuminen on tärkeää, koska se useimmin vaikuttaa jatko-opiskelupaikan valintaan. Lisäksi kehittämishankkeessa käsitellään satakunnassa toteutettua ProEduca-hanketta, jossa on selvitetty peruskoulun kahdeksas- ja yhdeksäsluokkalaisten motivaatiota. Tämän kehittämishankkeen pohjalta on Savonlinnan ammatti- ja aikuisopistoon laadittu työtehtäväkansio, jonka pohjalta opettajien on mahdollista järjestää helposti työelämään tai ammattioppilaitokseen tutustuville peruskoululaisille talotekniikan ja rakennusalan harjoitustehtäviä. Harjoitustehtävien tarkoituksena on lisätä tutustuvien oppilaiden mielenkiintoa, sekä helpottaa opettajan työtä. Työtehtäväkansiosta saatu palaute on ollut positiivista. Oppilaat ovat kokeneet tehtävät mielekkäiksi ja selkeiksi. Palautetta tullaan keräämään lisää seuraavien tutustumisjaksojen jälkeen.fi
dc.description.abstractThis development project deals with introduction of vocational education and practical work training to elementary school students (between grades 7-9). The goal is to create a clear set of instructions for the vocational schools, describing how the introductory tours should be organized. The vocational and adult student school of Savonlinna (SAMI) is used as a case example in this study. The project considers practical work training defined in the elementary school syllabus, in which the so called onthe- job training period (TET) is one of the most common and most important methods of cooperation between the school and the local enterprises. A successful completion of the TET period is important for the elementary school students, because in most cases it has a big impact on the selection of the following educational institution. In addition, this study covers the ProEduca-project, where the motivational levels of elementary school students between grades 8-9 have been studied. Based on the achieved results, the teachers at the vocational and adult student school of Savonlinna have now access to a document folder containing instructions on how to create new exercises in the fields of house building and construction engineering. The purpose of these exercises is to make the introduction period more interesting for the students, and on the other hand, to reduce the workload of the teachers organizing the exercises. The initial feedback has been positive; the students have experienced the exercises as meaningful and well-defined. Further comments and ideas will be collected from the following student groups.en
dc.format.extentVerkkojulkaisu (453 KB, 39 s.).
dc.language.isofin
dc.publisherJyväskylän ammattikorkeakoulu
dc.publisherJAMK University of Applied Sciencesen
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.titleTyötehtäviä talotekniikan työelämään tutustujillefi
dc.type.ontasotfi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis|
dc.organizationJyväskylän ammattikorkeakoulufi
dc.subject.ysaperusasteen koulutus
dc.subject.ysaperuskoulu
dc.subject.ysakoululaiset
dc.subject.ysanuoret
dc.subject.ysatyöelämään tutustuminen
dc.subject.ysatalotekniikka
dc.subject.ysatehtävät
dc.subject.ysaharjoitukset
dc.subject.ysaperehdyttäminen
dc.subject.ysaohjeet
dc.subject.ysaohjaus
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jamk-1238399704-4
dc.contributor.organizationJyväskylän ammattikorkeakoulu
dc.subject.degreeprogramfi=Kasvatus- ja opetusala|sv=Pedagogiska området|en=Education|
dc.subject.disciplineAmmatillinen opettajankoulutus


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot