Kuntoutuksen opintojen kokonaisuus lähihoitajan tutkinnossa : pohjatyötä laatujärjestelmän kehittämiselle
Riikonen, Tuula (2006)
Riikonen, Tuula
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-141
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-141
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli hahmottaa lähihoitajatutkinnon kuntoutuksen opintojen kokonaisuus jatkossa tapahtuvan laatutyön pohjaksi sekä uusien opettajien perehdyttämiseen. Aikuis- ja nuorisokoulutuksen tarkastelu rinnakkain eroavine sisältöineen, arviointeineen, tuntimäärineen ja eri opettajien kokonaisuuksineen aukaisee koko työkenttää. Tämän pohjalta on tarkoitus työstää jatkossa erilaisista koulutuspoluista prosessit laadunhallintaan liittyen. Kehittämishankkeessa tutustuttiin strategisen johtamisen ja laadunhallinnan teoriaan. Laadunhallinta nähdään tässä työssä strategisen johtamisen välineenä hallita muutosta ja jatkuvaa kehitystä työelämässä. Laadunhallinnalla johto sitouttaa koko henkilöstönkehittämään ja tarkastelemaan omaa työtään ja sen sisältöä. Teoria selkeyttää laadunhallinnan merkitystä ja valmistaa kuntoutustiimiä jatkotyöskentelyyn eli prosessien kuvaamiseen. Lähihoitajatutkinnon kokonaisuuden dokumentointi koettiin hyödyllisenä työvälineenä perehdytykseen ja oman työn tarkasteluun. Sen avulla uusi opettaja hahmottaa työnsä kokonaisuuden helposti ja pääsee työhönsä nopeammin itsenäisesti kiinni. Se antaa ymmärrystä erojen näkemiseen ja hahmottamiseen nuoriso- ja aikuiskoulutuksen välillä. Myös pitempään työtä tehneet kokivat kuvauksen hyvänä välineenä tarkistaa työtään, asioita ei tarvitse muistaa ulkoa. The goal of this work is to descripe the studies of rehabilitation in the degree of the practical nurse. This work will help quality management and also to familiaritze new teachters. It gives shape to the whole work when you can stady parallel the degree of adult students and young students. How they are different in contents, evaluations, contactclasses and teachers participating in the teaching. This work will help also later the quality management, when the hole work will be descriped to processies. The theory of this work is based on strategic leading and quality management. The quality management is a wayof the strategic leading to prosses the change and continual development of theworking life. In this way the management ties the hole personnel to develop ownwork and its contents. The theory helps to understand the meaning of quality management. It helps also the team later to descripe the processies. People felt useful the description for the familiaritzing and observing the own work. It helps a new teacter to start the work quickly and easy. He can work more independentfrom the beginning. Also teachters working longer time could inspect their workusing this description.