eOppimisteollinen tuotteistaminen : yrittäjäkoulutus
Reiman, Erja (2007-05-06)
Reiman, Erja
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-05-06
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1183456544-6
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1183456544-6
Tiivistelmä
Käsillä oleva hanke tuki EU:n ja julkishallinnon asettamia tavoitteita eoppimisteollisten tuotteiden kehittämiselle. Tavoitteena oli selvitellä eoppimisteollisten tuotteiden rakentamiseen tähtäävän yrityksen strategiaa, suunnitteluperiaatteita ja -prosessia rakentaen pilottikäyttöön yrityksen perustamiskurssi. Hankkeessa luotiin malli modulien rakentamiseksi noudattaen yrityksen koulutuksellisten periaatteiden asettamia puitteita. Koulutuksessa verkkoa käytettäisiin tarjoten oppijoille todellinen reaaliaikainen mahdollisuus ohjauksen saamiselle. Suunniteltu koulutus pohjautui yrittäjän ammattitutkintoon, oppimiskäsitys oli ongelmakeskeinen ja didaktisena perustana oli projektioppiminen. Yrittäjät osoittautuivat kohderyhmänä heterogeeniseksi. Oppijoilla ei ollut yhteistä tavoitetta vaan vain oma henkilökohtainen orientaatioperustansa, mistä syystä vertaistuki ja oppijoiden väliseen dialogiin perustuvat menetelmien käyttö olisi rajoitettua. Koska vertaistuki helpottaa oppimista, sille järjestettiin kuitenkin mahdollisuudet, joiden käyttämiseen kannustetaan. Oppijoiden motivaatio oli kuitenkin sisäistä ja koulutuksella tavoiteltiin jatkuvan sisäsyntyisen tarvelähtöisen motivaation kehittämistä. Koulutukseen suunniteltiin kuusi modulia, joista yksi on yleistietoutta, jota oppija tarvitsee kyetäkseen toimimaan järjestelmällisesti omien tavoitteidensa saavuttamiseksi kurssilla. Modulit jaettiin komponentteihin ja osakomponentteihin, jotka voidaan suunnitella suoraan rakenteeseen tai itsenäisinä multimediakomponentteina. Tämä auttoi kurssisuunnittelun hajauttamisessa ja komponenttien hyödyntämisessä muissa koulutuksissa. Komponentit kehitettiin oppimistilanteiksi, joista suunniteltiin toteutustavat ja materiaalit. Laadukkaan lopputuloksen saavuttamiseksi eoppimisteollisten tuotteiden suunnittelu edellytti määriteltyä tuotanto- ja toteutusprosessia ja niiden toiminnanaikaista arviointia samoin kuin koulutusstrategian, opetussuunnitelman, pedagogisen ja teknisen käsikirjoituksen välisen dynamiikan ymmärtämistä. Käytettävyys, jota tarkasteltiin tekniseltä, toiminnalliselta, visuaaliselta ja sisällölliseltä kannalta, osoittautui kenties tärkeimmäksi laadun kriteeriksi.