Opetussuunnitelman perusteista arviointiin : musiikin perusteiden opetus Kuopion konservatorion musiikkiopistotasolla
Linnainmaa, Iia (2008-04-10)
Linnainmaa, Iia
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-04-10
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1209451406-7
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1209451406-7
Tiivistelmä
Opetushallitus vahvisti Taiteen perusopetuksen musiikin laajan oppimäärän opetussuunnitelman perusteet 6.8.2002. Ne pohjautuvat konstruktivistiseen oppimiskäsitykseen ja niihin sisältyy merkittäviä uudistuksia. Siksi jokaisen laajan oppimäärän mukaista musiikin opetusta antavan oppilaitoksen oli laadittava uusi oppilaitoskohtainen opetussuunnitelma ja otettava se käyttöön viimeistään 1.8.2004. Tässä pedagogisessa opinnäytetyössä esitellään vuoden 2002 opetussuunnitelman perusteisiin sisältyvät uudistukset pääpiirteissään. Tärkeimmät uudistukset koskevat opetuksen tavoitteita, opiskeluilmapiiriä ja arviointia. Opetussuunnitelman perusteisiin sisältyy myös terminologisia uudistuksia. Tutkielmassa syvennytään tarkemmin musiikkiopistotason yleisten aineiden, musiikin perusteiden, opetukseen. Opinnäytetyössä kuvataan myös Kuopion konservatorion musiikkiopistotason arviointikriteerien laatimisprosessi viitenä kronologisesti etenevänä askeleena sekä kerrotaan uudistusten vaikutuksista käytännön opetustyöhön. Kuopion konservatoriossa uudet opetussuunnitelmat ovat tuoneet muutoksia erityisesti musiikin perusteiden opetukseen musiikkiopistotasolla. Tämä tutkielma on samanaikaisesti sekä Jyväskylän ammatillisen opettajakorkeakoulun pedagoginen opinnäytetyö että Savonia-ammattikorkeakoulun Kuopion Musiikki- ja Tanssiakatemian opinnäytetyö.