Draaman merkitys ja sen tarjoamat apukeinot laulunopetuksessa
Laitinen, Tiina. (2008-04-29)
Laitinen, Tiina.
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-04-29
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1236946772-5
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1236946772-5
Tiivistelmä
Musiikki on kautta aikojen toiminut eräänlaisena tunteiden tulkkina, mutta kiinnitetäänkö musiikin esittämisessä tarvittaviin tunteisiin tarpeeksi huomiota? Laulunopetuksessa käytettävien menetelmien tulisi yleisesti perustua paitsi tekniikkaan, myös draamaan. Tietyn tunnetilan kautta hengitys- ja laululihakset saattavat toimia tehokkaammin kuin minkään muun teknisen ajatuksen avulla. Pääasia draaman käyttämisessä opetusmenetelmänä on kuitenkin se, että laulaminen olisi laulajalle itselleen nautinnollisempaa. Laulajan tunteet ja tulkinta heijastuvat myös yleisöön ja sitä kautta takaisin esiintyjään. Onnistuessaan laulaja saa kuulijoiltaan voimaa ja energiaa. Pedagogisen opinnäytetyön aihe valittiin tunteella ja siten, että se varmasti tulisi todelliseen tarpeeseen niin tekijälle kuin lukijoillekin. Käytännön tarpeena oli saada tietoa draaman käyttämisestä erityisesti laulunopetuksessa. Työn aiheen rajaaminen oli vaikeaa, sillä draamapedagogiikasta riitti tietoa huomattavan paljon. Kaikkea tätä tietoa sovellettiin laulamiseen ja sen opettamiseen. Koko työn tavoitteena oli saada valmiuksia ohjata oppilaita mielekkääseen ja rajoja rikkovaan oppimiseen. Työn tekemisessä käytettiin apuna kirjallisuutta draamapedagogiikasta ja ilmaisusta sekä erilaisia oppaita esiintyjille. Työn tekijän oma tähänastinen ura muusikkona toimi omien ajatusten pohjana.