Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Mentorointi maaseutumatkailun ammattitutkinnossa

Taipale, Minna (2007)

 
Avaa tiedosto
TMP.objres.499.pdf (99.05Kt)
Lataukset: 


Taipale, Minna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-508
Tiivistelmä
Jyväskylän aikuisopiston Maaseutumatkailun ammattitutkintoon johtava koulutus tähtäsi aikuisopiskelijoiden monipuolisen osaamisen kehittämiseen maaseutumatkailuyrittäjänä ja alan ammattialaisena. Monimuotokoulutuksessa opiskelijan pedagogiseen ohjaukseen räätälöidään henkilökohtaisen opintosuunnitelman mukaisia toimenpiteitä. Kehittämishankkeen tutkimusaiheena oli selvittää mentoroinnin tarvetta ja toimintaedellytyksiä nykyisessä aikuisten monimuotokoulutuksessa yhtenä vaihtoehtona opiskelijoille tarjottavista ohjausmuodoista. Mentoroinnin tavoitteina oli opiskelijan työelämäläheisyyden ja uusien näkökulmien vahvistaminen osana opintoja sekä koulutukseen liittyvien osapuolien välisen yhteistyön tiivistäminen. Näillä toimenpiteillä pyrittiin ohjaamaan opiskelijaaoppimisensa kannalta mielekkääseen suuntaan ja tukemaan reflektiivisyyttä opinnoissa. Tärkeänä tavoitteena oli mentorina toimivan yrittäjän/opiskelijan oman pedagogisen ohjauksen vahvistuminen ja maaseutumatkailun ammattitutkinnon koulutuksen toteuttamispolun sisäistäminen. Tähän mentorina toimiminen antoi erinomaisen ja monitahoisen tilaisuuden. Mentoroinnista tiedotettiin koulutuksen lähipäivänä, jossa yhteisesti sovittiinmentoroinnin tarpeista ja tavoitteista sekä selvitettiin toiminnan säännöt. Tutkinnosta vastaava kouluttaja lisäsi opiskelijoiden verkko-oppimisympäristöön mentoiroinnin osion, jossa pääosa toiminnasta toteutettiin keskusteluina ja kommentointeina eri yrittäjyyden alueisiin liittyen. Lisäksi mentori osallistui opiskelijoiden näyttötilaisuuteen. Kehittämishankkeen tuloksena opiskelijoiden, kouluttajien ja mentorin vuorovaikutuksellisuus lisääntyi, opiskelijan oppimisprosessi vahvistui ja koulutuksen ohjausmenetelmiin saatiin lisää työelämäosaamisen elementtejä mentoroinnin avulla. Mentorointi tukee hyvin aikuisopiskelijoiden oppimista ja soveltuu koulutusohjelmassa yhdeksi ohjausmalleista.
 
The education given by Jyväskylä Institute of Adult Education on Rural tourism vocational qualification aimed at developing the adult students' multiple know-how as a rural tourism entrepreneur and a qualified professional. The student's pedagogic guidance includes tailormade activities as described in the student's individual learning programme when completing flexi studies. The research topic of the development project was to find out the need of mentoring and the operating facilities in current adult flexi studies system as an alternative tothe modes of guidance offered to the student. The aim of the mentoring was to strengthen thestudent's working life orientation and to bring new aspects as part of the studies and totighten the cooperation between the parties connected to the studies. The actions were used to guide the student towards a sensible direction with regard to her learning and to supportthe reflexibility in studies. An important aim was to strengthen the own pedagogic guidance of the entrepreneur/student acting as a mentor and to understand the accomplishment path of rural tourism vocational qualification. Acting as a mentor gave an excellent and versatile view to this. Information on mentoring was given during the contact days. The needs and goalsof the mentoring were discussed in plenum and the rules of the activity were instructed. The trainer responsible of the examination added a mentoring body to the e-learning base. Most of the content was realized by conversations and commenting on various entrepreneurship fields. The mentor also took part in the demonstration session of the students. As a result of the development project the interaction between the students, trainers and the mentor was increased, the student's studying process was strengthened and more elements from working life skills were brought to guidance methods through mentoring. Mentoring supports well the learning process of an adult student and it is suitable as one of the guidance models in a studying programme.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste