• Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Blogit opetusvälineenä

Pikkarainen, Kaarina (2007-12-18)

 
Tweet Tiedostoon pääsyä rajoitettu
 
Tiedostoon pääsyä rajoitettu
Avaa tiedosto
jamk_1203073763_8.pdf (1.202Mt)
Lataukset: 


Pikkarainen, Kaarina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-12-18
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1203073763-8
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tavoitteena oli selvittää blogien käyttöä ja käyttökokemuksia Savonia-ammattikorkeakoulun Kuopion terveysalan yksikön terveydenhoitajaopiskelijoilla. Samalla kysyttiin muita sosiaaliseen mediaan kuuluvien palveluiden käyttökokemuksia oppimisen tukena. Lisäksi kyselyllä selvitettiin opiskelijoiden yhteistyötaitoja itsearviointi-mittarilla. Kysely toteutettiin käyttämällä strukturoitua kyselykaavaketta. Sosiaalisen median (sosiaalinen web/web2.0) käsitettä on käytetty vasta 2000-luvulle tultaessa. Internetin kehittymisen myötä on tullut useita uusia vuorovaikutustapoja ihmisten väliseen kommunikointiin. Näistä suuren suosion on saavuttanut sosiaalisen median palvelut. Sosiaalisen median hyödyntäminen myös opetuksessa on alkanut viime vuosina. Kiinnostus sosiaaliseen mediaan ilmenee muun muassa virtuaalisen verkko-opetuksen kehittämishankkeissa ja seminaareissa. Kehittämishankkeen aikana opetuksessa käytettiin blogia terveydenhoitajaopiskelijoiden hoitotyönkirjaamisen opintojaksolla. Kokemusten mukaan blogit tukivat hyvin opiskelijoiden kommunikointia verkossa, mutta blogitehtävä ei ollut mielekäs. Opiskelijoista suurin osa oli sitä mieltä, että blogiopiskelussa opiskelijan on otettava enemmän vastuuta kuin perinteisessä opiskelussa, kuitenkin verkossa tapahtuvat kontaktit ovat osa oppimista. Sosiaalisen median käytöstä opetuksessa ei ollut aikaisempaa kokemusta. Ainoastaan Wikipedia oli useimmalle opiskelijalle tuttu. Kehittyminen verkko-opettajana ja sosiaalisen median hyödyntäjänä vaatii suunnitelmallisuutta ja opiskelijoiden sitouttamista siihen kyseisen opintojakson aikana. Sosiaalinen media antaa valtavat mahdollisuudet laadukkaaseen kommunikointiin. Kehittämishankkeen tavoitteena oli lisätä opettajien ymmärtämystä sosiaalisen median mahdollisuuksista nuorten yhteisöllisyyden lisääjänä ja yhtenä oppimisen voimavarana.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatTutkintonimikkeetAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus