Maarakennusalan ammattiosaamisen näytöt ja näyttötutkinnot
Suojala, Riku (2007)
Suojala, Riku
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-519
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-519
Tiivistelmä
Ammatillinen koulutus jakautuu maassamme opetussuunnitelma- ja näyttötutkintoperusteisiin malleihin. Ammatillisten tutkintojen rakenne on kolmiportainen: perustutkinnoissa osoitetaan perustehtävien hallinta, ammattitutkinnoissa alan ammattityöntekijältä edellytetty ammattitaito ja erikoisammattitutkinnoissa alan vaativimpien työtehtävien hallinta. Koulutuksen uudistumisen myötä liitetään ammatillisen peruskoulutuksen opetussuunnitelmaperusteiseen koulutukseen ns. ammattiosaamisen näytöt, jotka toteutetaan koulutuksen järjestäjien ja työelämän yhteistyönä. Koulutusyksikössämme on sekä opetussuunnitelma- ja näyttötutkintoperusteista koulutusta. Kehittämishanketyön tarkoituksena olisaada yksikköömme selventävä kuvaus näiden kahden erilaisen tutkinnon eroista ja yhtäläisyyksistä. Kehittämishanketyössäni olen aluksi kirjoittanut katsauksen yleisesti rakennusalaan ja sen vaikutuksesta näyttöihin. Alkuosiossa on myös kuvaus Suomessa järjestettävästä maa- ja vesirakennusalan koulutuksesta. Kehittämishanketyössä tarkastelin ammattiosaamisen näyttöjen ja näyttötutkintojen suorittamista yleisesti ja niille asetetuista vaatimuksista sekä niihin vaikuttavista lainsäädännöllisistä seikoista. Kehittämistyössä käydään läpi myös näyttöjen arviointi ja koulutusyksikössämme käytettävät näyttötehtävät. In our country vocational education is divided into a curriculum and performance based models. Vocational education structure is three dimensional: at the basic level the trainee is supposed to show an adaptation of the basic skills, in the performance tests a trained person in a vocation concerned is expected to have professional skills and a special performance tests require mastering of the skills concerned. A restructuring of the vocational education at the basic levelvocational education, the curriculum contains so called performance tests, which are organized in a co-operation with vocational educators and employment sector. In our training unit we have both basic level and performance based education. The aim of the development project was to define the differences and similarities of these two training approaches. At the beginning of the development project I have written a general description of the construction sector and its impacts on the performance testing. The first part also contains a report of the civilengineering education in Finland. In the development report I analyzed performance testing and their practical implementation in general as well as the existing requirements and juridical impacts. The development project also contains performance test evaluation and test assignments that are used in our unit.