Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Opetussisällön sunnittelun lähtökohtana työelämän osaamistarpeet- case matkailun myynnin ammattikorkeakoulutus

Renfors, Sanna-Mari (2007)

Avaa tiedosto
TMP.objres.513.pdf (242.3Kt)
Lataukset: 


Renfors, Sanna-Mari
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-522
Tiivistelmä
Matkailun myynnin toimintaympäristö on rajujen muutosten kourissa ja ammattikorkeakoulutuksen pitää pystyä reagoimaan ja uudistumaan muutoksen mukana. Myös opettajan työn kannalta on tärkeä tietää, mitä on koulutuksen tavoitteena olevien ammattien ydinosaaminen. Kehittämishankkeen tavoitteena olilaatia 20 opintopisteen moduuli ammattikorkeakouluopetuksen matkailun myynnin ammatillisiksi opinnoiksi. Hankkeen lähtökohtana olivat nimenomaan työelämän muutossuunnat ja osaamistarpeet, joista käsin hankkeessa määritettiin matkailun myynnin sisältöosaaminen. Painotus hankkeessa oli nimenomaan koulutuksen sisältökysymyksissä, ei toteuttamismenetelmissä. Hankkeen aineistona käytettiin opiskelijoiden tekemiä haastatteluja sekä valmiita dokumentteja; Travelli - osaamiskartoitus, Keski-Suomen matkailustrategia 2010 ja Suomen matkailustrategia 2020. Aineisto luokiteltiin, jonka jälkeen luokittelujen sisältöä analysoitiin. Apuna sisällönanalyysissä käytettiin ydinainesanalyysiä ja Bloomin (1956) taksonomiaa. Tulosten mukaan työelämän osaamistarpeisiin kuuluivat tietämys toimintaympäristön muutoksesta, kohderyhmätuntemus, asiakkuuksien ja asiakkaita koskevan tiedon hallinnan sekä kulttuurien tuntemuksen ja asiakaslähtöisen tuotteistamisen kehittäminen, verkostoituminen sekä myyntikanavien ja teknologian käytön tehokkaampi hyödyntäminen. Näiden tulosten pohjalta muotoiltiin siis 20 opintopisteen moduuli ydinainesanalyysin avulla. Aihepiiriin pitäisi näiden lisäksi ottaa mukaan myynnin tuloksellisuuden analyysitapoja sekä varsinkin henkilökohtaisten myyntitaitojen ja vuorovaikutuksen kehittämistä, joita ei aineistossa tullut esille. Varsinaisen myyntitapahtuman painoarvoa pitäisi moduulissa lisätä. Moduulissa pitäisi myös huomioida entistä vahvemmin kansainvälisyys sekä kulttuurien eroavuudet ja näiden tekijöiden merkitys matkailun myyntiin. Hankkeen tiedot toimivat apuna suunniteltaessa alan muutossuunnat sekä työelämän odotukset huomioivaa koulutusta.
 
The aim of my development project was to plan learning content for Tourism Sales Management Module (20 ects) for the University of Applied Sciences. Tourism business is in turbulence and education in the University of Applied Sciences has to react to that change. Also teachers have to be aware ofskills and knowledge tourism professions require. The base to the development project was the change in tourism business and in skills and knowledge needed. From this point of view I defined the learning content to theTourism Sales Management Module (20 ects). The data was collected by student interviews. In addition I used documents, mainly Tourism strategies. First I categorised the data and analysed the categories. Then the results were dividedto three groups using a core analysis. Research showed that more skills and knowledge is required on following topics:the change of tourism trends, target groups and segmentation, differences in cultural behaviour, customer relationship management, product development, selection of distribution channels and use of technology. The module was planned based on these topics. In addition personal selling skills and interaction must be included as topics to the final module. The final module should also emphasize more the international character of tourism. Based to these results it is easier to plan learning content that responds to the needs of tourism business. The results give also more awareness to teachers of skills and knowledge needed in tourism professions.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste