Näyttötutkintojen arviointi - Laadukas arviointi, ammattitaidon tunnistamisen edellytys
Kivioja, Keijo (2006)
Kivioja, Keijo
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-56
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-56
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tavoitteena oli nostaa näyttötutkintojen arvioinnin laatua Nivalan ammat-tiopiston aikuiskoulutuksessa. Hankkeessa perehdyttiin ensin yleisesti ammattitaidon käsittee-seen ja sen arviointiin. Tämän jälkeen arviointia ja sen problematiikkaa tarkasteltiin tarkemmin näyttötutkintojärjestelmässä. Kehittämishankkeeseen liittyi myös kyselytutkimus, joka lähetet-tiin 37:lle Nivalan ammattiopiston näyttöjen arvioijalle. Tutkimukseen vastasi 62% kyselyn saaneista, joista noin puolet oli työelämän arvioijia. Kyselyn avullaselvitettiin näyttöjen arvioi-jien koulutustarpeita sekä halukkuutta osallistuanäyttöjen suunnitteluun ja kehittämiseen. Lisäk-si selvitettiin muun muassa oliko arvioijana toimimisesta ollut hyötyä työelämäarvioijalle omas-sa työssään ja kuinka hyvin näyttötutkintojärjestelmän periaatteet tunnetaan työelämässä. Tutkimuksesta voitiin päätellä, että suurimmalle osalle arvioijista, tutkintonäyttöjen arvioinnista oli ollut hyötyä omaan työhön. Huomattiin myös, että on tarpeen järjestää koulutusta arvioijille sekä arviointiin että tutkintojärjestelmän yleisten periaatteiden tuntemukseen. Selkein kehittä-miskohde oli kuitenkin työelämän edustajien saaminen mukaan näyttöjen suunnitteluun. Tutkimuksesta saatavaa tietoa hyödynnetään järjestettävissä arviointikoulutuksessa ja samalla pyritään saamaan työelämäedustajia mukaan näyttöjen suunnitteluun. The function of the development project was to improve a quality of evaluationof the competence-based qualification at Nivala Vocational College. At first the objective was to find out a concept of vocational skills and evaluation. Later evaluation and its problems was ana-lysed at competence tests. The developmentproject consist also a research, which was sent to 37 people, who had evaluatedthe candidates in the competence tests at Nivala Vocational College. Altogether 62% submitted a reply. About half of them were employers or employees. The research revealed that the most evaluators have got benefits to their own work. The re-search also revealed that it is important to arrange training for evaluators. Training would in-clude evaluation and general principals of the competence-based qualification. The most im-portant developing object was to improve collaboration with employers and employees and compose competence tests with them. Theoutcomes and results of the research can be used in developing competence testswith employers and employees and arranging evaluation training.