Kulttuuriperintöopetus Agricola Laaksolan koulussa
Tiainen, Tuula (2007-05-10)
Tiainen, Tuula
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-05-10
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1183455028-1
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1183455028-1
Tiivistelmä
Vuonna 2007 vietetään Mikael Agricolan juhlavuotta, hänen kuolemastaan tuli kuluneeksi 450 vuotta. Juhlavuoden teema on ”Oma kieli, oma mieli”. Se korostaa paitsi oman kielen, myös oman kulttuurin merkitystä. Juhlavuosi huomioidaan valtakunnallisesti monin tavoin, myös perusopetuksessa se on toivottu otettavaksi huomioon. Laaksolan yläkoulussa Karstulassa järjestettiin koulun seitsemäsluokkalaisille Agricola – teemaviikko 19.2.–23.2.2007. Sen toteuttaminen oli osa opetusharjoittelua ja kehittämishankkeen käytännön puolta. Tavoitteena oli koulun kulttuuriperintöopetuksen vahvistaminen. Perusteluja haettiin valtakunnallisesta, seutukunnallisesta ja koulukohtaisesta opetussuunnitelmasta. Välineinä käytettiin tiimiopetusta sekä elämyksellistä, kokemuksellista ja yhteistoiminnallista oppimista. Viikolle tehtiin tarkat tuntisuunnitelmat ja oheismateriaalipaketti mukana olleille opettajille. Oppilaat osallistuivat myös valtakunnalliseen ”Agricolan aviisi” – kilpailuun. Kokemukset viikosta olivat lupaavia, joten tulevaisuuden suunnitelmiin kuuluu vuosittainen teemaviikko syksyllä kouluun tuleville uusille oppilaille. Sama teema eri aineissa toistuvana voisi kulttuuriperintöopetuksen lisäksi palvella yhtenäisyyttä merkittävässä nivelvaiheessa. Tavoitteena on lisäksi koulukohtaisen opetussuunnitelman kulttuuriperintöstrategian hiominen sekä mahdollinen verkostoituminen Opetushallituksen hankkeiden kanssa.