Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Käsityksiä ja tarinoita käsityössä : ajatuksia oman ohjaustavan kehittämiseen

Honkala, Anne (2008-04-23)

Avaa tiedosto
jamk_1210153376_6.pdf (143.3Kt)
Lataukset: 


Honkala, Anne
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-04-23
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1210153376-6
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tavoitteena oli kehittää ja monipuolistaa omaa ohjaamista käsityön merkityssisältöjä hyödyntäen. Tarkasteltavana olivat käsityöhön liittyvät merkitykset, tarinat sekä ohjauskäsitykset. Hankkeessa etsittiin tietoa käsillä tekemisen ja tarinoiden merkityksestä ihmiselle ja minuuden rakentumiselle. Samalla haettiin ohjauksellisia tapoja, joilla merkityksiä voitaisiin tiedostaa sekä löytää käsillä tekemisestä iloa ja voimavaroja elämään. Kehittämishankkeessa tarkasteltiin Kaarakan taitokeskuksen Seniori-Näppi-ryhmien toimintaa ja sen kehittämistä. Seniorinäppiläisiltä kerättiin mielipiteitä toiminnasta, omasta suuntautumisesta ja käsityön tarinoita. Käsillä tekemisen todettiin olevan olennainen osa ihmisenä olemista. Parhaiten minuuden kehittymistä tukee kokonainen käsityön tekeminen. Omat käsityölliset tarinat ja muistot suunnittelun lähtökohtana ovat osa kokemuksellista oppimista ja merkitysten muodostamista. Vuoropuhelu ja tarinoiden yhteinen jakaminen ryhmässä auttavat ymmärtämään itseä ja erilaisuutta. Ohjaamisessa on olennaista omaa toimintaa tutkiva reflektointi, aito dialogi ohjattavien kanssa, innostaminen ja hyväksyvän oppimisilmapiirin luominen. Kehittämishankkeen tuloksena syntyi aikaisempaa laajempi käsitys käsillä tekemisen merkityksistä ja mahdollisuuksista vahvistaa niitä ohjauksella. Seniorinäppiläisten ohjelmaan tehtiin ehdotelmia, jotka suuntaavat käsityön tekemistä kohti kokonaista käsityötä. Ohjaamiseen saatiin oppimista ohjaavaa kyselemistä, eri tavoin suuntautuneiden ohjattavien huomioonottamista ja oivallus arvokkaiden tarinoiden sekä kokemusten hyödyntämisestä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste