Miten opetin ja opetan musiikkia? : kokemuksia musiikin opettamisesta pedagogisten teorioiden näkökulmasta
Syrjälä, Juhani (2009-03-27)
Syrjälä, Juhani
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2009-03-27
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1245907438-1
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1245907438-1
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteina oli kirjoittaa tarkastelun pohjaksi tekijän rytmimusiikin opettajana saamiaan kokemuksia ja kerätä lähteiden pohjalta tietoa pedagogisista teorioista. Tavoitteina oli myös näiden tietojen pohjalta tarkastella pedagogisten teorioiden toteutumista tekijän musiikinopettajan uran aikana ja luoda mahdollisesti uusia pedagogisia sovelluksia. Ensin tarkasteltiin tekijän rytmimusiikin ja sähkökitaransoiton opettamisesta saamiaan ko-kemuksia opetusuran alusta lähtien 34 vuoden ajalta. Seuraavaksi kerättiin eri lähteistä eri-laisia pedagogisia teorioita, jotka olisivat mahdollisesti toteutuneet tekijän työhistoriassa. Tarkasteluvaiheessa pohdittiin sitä, mitkä pedagogiset teoriat olivat toteutuneet tekijän mu-siikin opetuksessa ja millä tavoin. Lopuksi tekijä hahmotteli oppimiensa asioiden ja omien näkemyksiensä pohjalta toimivaa soitonopetuksen mallia. Työn tuloksena oli tekijän hahmottelema visio soitonopetukseen, Fokusoivan oppimispro-sessin malli (Syrjälä 2009), joka rakentui tekijän oman työhistorian ja pedagogisten teorioi-den tarkastelun sekä tekijän oman intuitiivisen ajattelun pohjalta.