Tanssioppilaan itsetunto ja sen tukeminen
Asiala, Varpu (2008-04-22)
Asiala, Varpu
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-04-22
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1210225571-1
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1210225571-1
Tiivistelmä
Pedagoginen opinnäytetyö käsittelee tanssioppilaan itsetuntoa ja opettajan roolia sen tukijana. Itsetunto käsitteenä on haastava ja monipuolinen asia. Lähtökohtana työn tekemiselle ovat olleet Vaskivuoren lukion tanssilinjan oppilaat. He ovat vastanneet Nykytanssin perusteet -kurssin päätteeksi kirjallisessa tehtävässä kysymykseen: Miten tanssin harrastaminen on vaikuttanut itsetuntoosi? Vastauksista on saatu uusia näkökulmia kirjoittajan pohdintaan. Esimerkiksi esiintymisen vaikutus itsetuntoon nousi yllättävän suureksi oppilaiden vastauksissa. Opettajan roolia oppilaan itsetunnon tukijana pohditaan kirjoittajan omien kokemusten ja Vaskivuoren lukion oppilaiden vastausten pohjalta. Tärkeimmiksi asioiksi nousivat ilmapiiri, palautteen anto, esimerkkinä toimiminen ja yhteiset tavoitteet. Tanssissa on läsnä useita itsetunnolle merkityksellisiä elementtejä. Tanssia harrastaessa itsetunnon kehollinen puoli korostuu ja tämä täytyy ottaa huomioon opettaessa tanssia. Tanssinopetus on lähes aina ryhmäopetusta, jolloin täytyy hyväksyä, ei vain itsensä vaan myös muut ryhmäläiset. Itsetunto on itsensä ja muiden hyväksymistä, sellaisina kuin he ovat.