Verkko lähiopetuksen tukena
Saariaho, Marja-Liisa (2007-05-15)
Saariaho, Marja-Liisa
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-05-15
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1183453331-9
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1183453331-9
Tiivistelmä
Työni tavoitteena oli tarkastella monimuotoista opetustapaa, miten verkko-opetus voi toimia lähiopetuksen tukena. Kehittämistehtävääni valitsin sosiaalilainsäädännön opintojakson aikuiskoulutuksessa oleville sosionomi (AMK) opiskelijoille keväällä 2007. Taustateoriani kehittämistehtävässäni oli tutkiva oppiminen ja sosiokonstruktivistinen oppimiskäsitys. Kirjallisuuden perusteella löysin pohjaa verkko-opetuksen määrittelylle ja siihen, miten mielekästä verkko-opetusta voidaan toteuttaa. Lähiopetuksen käyttämiseksi verkko-opetuksen rinnalla sain vahvistusta teoriatiedon pohjalta. Lisäksi tein pienimuotoisen kyselyn aikuisopiskelijoille ja käytin sitä aineistona teoriatiedon tueksi. Aikuisopiskelijat kokivat mielekkäänä tapana opiskella tällä tavoin, jossa vuorottelee lähiopetus ja verkko-opetus. Orientoivat luennot, erilaiset oppimistehtävät yksin ja ryhmissä tehden auttoivat oppimisessa ja teorian ja käytännön yhdistämisessä. Kyselyssä tuli esiin, että opettajalta on saatava ohjausta riittävästi ja hänen on oltava saatavilla ja annettava palautetta sekä lähiopetuksen että verkko-opetuksen aikana. Kyselyni pohjalta vahvistui myös, että aikuisopiskelijalle sopii verkossa työskentely, koska silloin voidaan työskennellä riippumatta ajasta ja paikasta. Teoriatiedon ja käytännön kokemuksien pohjalta sain vahvistusta siihen, että verkko- ja lähiopetuksen yhdistämistä voi jatkaa aikuisopiskelijoille suunnatussa opetuksessa. Monimuotoisuus antoi mahdollisuuden ottaa huomioon eri tavalla oppivia aikuisopiskelijoita. Lähiopetus antoi mahdollisuudet kasvotusten tapahtuvaan vuorovaikutukseen ja ohjaamiseen, mutta verkossa työskenneltäessä aikuisopiskelija sai itsenäisesti syventää tietouttaan ryhmä- ja yksilötehtävien avulla ja jakaa oppimiaan asioita muiden kanssa.