Virtuaalinen oppimisympäristö Maaseudun kehittäjän erikoisammattitutkinnon tukena
Sundberg-Komppa, Tuula (2006)
Sundberg-Komppa, Tuula
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-214
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-214
Tiivistelmä
Opetushallituksen tuella on toteutettu tietoyhteiskuntastrategian ohjaamana virtuaalikouluhankkeita, joista yksi on ollut Jalasjärven koulutuskuntayhtymän (myöhemmin JAKK) koordinoima Virma - virtuaalikouluhanke. Hankkeen avulla on kehitetty verkkoympäristöön soveltuvia ohjaus- ja toimintamalleja maaseudun kehittäjän erikoisammattitutkinnon avuksi. Opetushallitus on tukenut hanketta vuodesta 2004 lähtien, mutta varsinaiset toimenpiteet ovatkäynnistyneet vuoden 2005 aikana. Hanke jatkuu vuoden 2007 loppuun saakka. Hankkeeseen osallistuvat kolme oppilaitosta ovat suunnitelleet yhteistyössä maaseudun kehittäjän virtuaalikoulua. Lukuvuoden 2005 - 2006 aikana virtuaalikoulussa on ollut tavoitteena lisätä työelämässä olevien maaseudun kehittäjä - opiskelijoiden ammattitaitoa. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää mitä pedagogisesti toimivia malleja virtuaaliseen oppimisympäristöön voidaan työstää. Oppilaitosten välisen muun yhteistyön tuloksena syntyneitä yhteistyötuloksia esitellään myös tässä työssä. Näistämainittakoon tutkinnon markkinoinnin edistäminen ja yhteistyö tutkintotoimikunnan kanssa. Yhteistyöhankkeen lisäksi toimintaan on kuulunut JAKK:n toteuttaman maaseudun kehittäjän erikoisammattitutkinnon hyväksi pedagogisesti toimivien ohjaustapojen ja myös verkossa toimivien ratkaisujen tekeminen. Näitä olivat mm. materiaali itsearvioinnin ja arvioinnin avuksi, ja materiaali sekä tutkinnon että virtuaalikouluhankkeen markkinointiin ja esittelyyn. Information society strategy guided virtual school schemes have been carried out with the support of Finnish National Board of Education. One of the schemes has been Virma virtual school-scheme coordinated by JAKK. The scheme has developed virtual study environment based guidance and operations models to help Specialist vocationalqualification of Rural Developer. Finnish National Board of Education has supported the scheme since 2004, but the actual measures have been introduced during year 2005. The scheme will continue until the end of 2007. The three participating educational institutions have together planned the virtual school of rural developer. During school year 2005 - 2006 the aim has been at developing professional skills of rural developer students. The objective of this final report was to find out what pedagogically functional models can be developed for virtual study environment. The co-operational results originated from the co-operation of the educational institutions are also presented here. Part of the work, besides the co-operational scheme, has also been to make decisions concerning the pedagogically functional and virtual environment applicablemethods of guidance of Specialist vocational qualification of Rural Developer carried out by my own educational institution.