Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Yhteiskunta, sosiaalipolitiikka ja koulutus : Katsaus sosiaalialan koulutuksen kehitysvaiheisiin

Seppälä, Anne (2006)

 
Avaa tiedosto
TMP.objres.149.pdf (308.4Kt)
Lataukset: 


Seppälä, Anne
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-159
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen lähtökohtana on näkemys, että koulutus- ja erityisesti sosiaalialan koulutus -kietoutuu monin tavoin suomalaisen yhteiskunnan, sosiaalipolitiikan ja suomalaisen hyvinvointivaltion kokonaiskehitykseen. Koulutusta on pakko tarkastella yhteiskunnallisena ilmiönä, sillä yhteiskunnalliset muutokset heijastuvat ennemmin tai myöhemmin koulutusjärjestelmän organisointiin, tavoitteiden asetteluun, koulutusohjelmiin ja ennen kaikkea koulutuksen avulla tavoiteltavaan osaamiseen. Kehittämishankkeen keskeinen tavoite on ollut selvittää, millä tavoin yhteiskunnalliset ja sosiaalipoliittiset kehityskulut ovat vaikuttaneet sosiaalialan koulutuksen muotoutumiseen Suomessa. Kehittämishankkeessa keskitytään tarkastelemaan suomalaisen yhteiskunnan kehitysvaiheita, suomalaisen sosiaalipolitiikan historiaa ja kehityskulkuja sekä sosiaalialan koulutuksen muotoutumista näiden vanavedessä.Tarkastelun keskiössä on erityisesti sosiaalialan ammatillisen koulutuksen kehitys. Kehittämishankkeen näkökulmaa voi luonnehtia yhteiskunnallis-historialliseksi, sillä kehittämishankkeen tavoitteena on pyrkiä tuomaan esiin niitä yhteiskunnallisia tekijöitä, jotka ovat vaikuttaneet sosiaalialan ammatillisen koulutuksen syntyyn ja muotoutumiseen aikojen saatossa. Keskeisimpinä tuloksina voidaan todeta, että suomalainen yhteiskunta ja sen myötä suomalainen hyvinvointivaltio onsyntynyt ristiriitojen kautta, polveilevan historiallisen kehityksen tuloksena.Suomalainen yhteiskunta ja sosiaalipolitiikka ovat kietoutuneet historiankirjoituksissa monin tavoin toisiinsa ja muovanneet toisiaan poliittisten valintojen seurauksena. Sosiaalialan koulutus näyttäisi muotoutuneen käsi kädessä suomalaisen yhteiskunnan kanssa, yhteiskunnallisia reunaehtoja ja muutoksia seuraten. Sosiaalialan koulutusta on kehitetty vastaamaan yhteiskunnan tarpeisiin. Sosiaalisten ongelmien kasvaessa ja yhteiskunnan monimutkaistuessa on tarvittu ammattitaitoista työvoimaa sosiaalialan erilaisiin tehtäviin. Koulutetun ja ammattitaitoisentyövoiman tarve on vaikuttanut merkittävästi sosiaalialan koulutuksen kehittämiseen. Aina 1990-luvulle saakka suomalaista yhteiskuntaa kehitettiin hyvinvointivaltioprojektiin sitoutuneena, sosiaalipalveluita kehittäen. Nyt 2000-luvulla suomalaiseen hyvinvointiyhteiskuntaan kohdistuu muutospaineita, jotka vaikuttavat sosiaalialan työntekijöiden ja tehtävän työn osaamisvaatimusten kautta myös sosiaalialan ammatilliseen koulutukseen.
 
There has always been a close connection between education and social policy. When society and social policy have change, the educational system of the society has been changed, too. The focus of this study is to find out, how the vocational training of social work has been taken its shape in Finnish society, through different stages, dependent of the development of the welfare state. The study deals with the history of the society of Finland, the history of Finnish social policy and the development of the vocational training of social work in Finland. The Finnish societyand the welfare state have been developed by different historical stages. The vocational training of social work has also taken its shape by the development ofthe different historical and political stages, in a very close connection to the welfare state. When the societal life has changed and become more complicated,the social problems have become bigger, and the needs of the skilled labour andthe vocational training of social work have grown, too. In the past the vocational training has usually been following the changes of the society - afterwards.The education has been followed the working life trying to give it skilled labour to separated jobs. As a result of this, the vocational education has always been following the working life behind and the education has not been equivalent to the all expectations. In the future the vocational training should try to calculate the effects of changing society in advance, if possible. In the future the main task of the education is to educate specialists and experts to extensive professions, not labour to separate tasks. This is the future expecially at social work. The most valuable challenge to the education is, how to calculate the future working life and its need and how to anticipate the future needs of education.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste