Kokemuksellinen oppiminen sisustusmyyjä -valmennusohjelmassa
Korhonen, Tuula (2006)
Korhonen, Tuula
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-123
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-123
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli rakentaa uusi, sisustusmyyjille tarkoitettu valmennusohjelma,joka pohjautuu kokemukselliseen oppimiseen. Tarve tähän työhön lähti käytännön ongelmasta: Valmennusohjelman kouluttajina toimivat sisustusalan ammattiosaajat,jotka tarvitsivat tukea heidän omiin pedagogisiin valmiuksiinsa. Työ toteutettiin ensimmäisen (6-7.2.2006) valmennusjaksolta saatujen 20 opiskelijapalautteidenperusteella. Toiseen valmennusjaksoon (25- 26.4.2006) lisättiin huomattavasti enemmän kokemuksellista oppimista tukevia elementtejä eli kouluttaja pyrki vahvemmin pohjaamaan opetuksensa opiskelijoiden aikaisemmille kokemuksille, sekä ohjasi opiskelijoiden keskustelua oppitunnilla aktiivisemmin. Opiskelijat laitettiin myös reflektoimaan keskustelemalla ja analysoimalla omia kokemuksiaan opiskeltavista aihealueista niin yksilö- kuin ryhmätyömuodossa. Opetusmateriaali painotettiin kuvamuotoiseen materiaaliin, jolla pyrittiin kokemuksellisen oppimisprosessin edistämiseen. Valitut käytännön toimenpiteet pohjautuivat Kolbin kehittämän kokemuksellisen oppiskehän teorian neljälle eri vaiheelle eli kokemus/havainnointi, observaatio/reflektio, abstrakti käsitteellistäminen ja kokeilu/testaaminen. Työn tuloksena voitiin havaita, että kokemuksellisen oppimisen elementtejä lisättäessä opiskelijoiden koulutusjaksosta annetut palautteet paranivat, joten oppimistyytyväisyys heidän keskuudessaan lisääntyi huomattavasti. Tästä voidaan epäsuorasti johtaa myös se päätelmä, että oppimista tapahtui enemmän. Näiden 16 opiskelijapalautteiden perusteella kolmas ja samalla viimeinen jakso (7.9.2006) tullaan toteuttamaan painottamalla kokemuksellisen oppimisen periaatteita. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että valmennusohjelmia suunniteltaessa tulee ottaa huomioonajankäytössä kokemukselliseen oppimiseen tarvittava aika. Liian tiukka opetussuunnitelma sitoo kouluttajan kädet, jolloin koulutustapahtuma jää pääsääntöisestikouluttajan luentotapahtumaksi. Tällöin oppiminen ei tapahdu opiskelijoiden ehdolla ja oppimistulokset jäävät heikommalle kuin kokemuksellisen oppimisen kautta. Varsinkin aikuiskoulutuksen puolella aikaisempaan kokemukseen ja toimintaan pohjautuva, reflektoiva, oppijaa kunnioittava, käytännönläheinen ja keskusteleva koulutusmuoto on ehdoton oppimisen edellytys. The aim of this study was to create a new training program for sales personnel in interior design, based on experiential learning. The need for this study was due to a practical problem: involved in training program as trainers were interior design professionals who needed help with their own pedagogic abilities. The study was carried out based on feedback received from 20 students of the first training period (6-7.2. 2006) A significant amount of elements supporting experiential learning were then added to the second training period (25.-26. 4. 2006), that is, each trainer more awarely aimed to base the given instruction on previous experiences of the students and took a more active role in leading the students discussions in class. The students were also asked to reflect their experiences concerning the themes involved through discussions and by analyzing both individually and in groups. Picture material was stressed in teaching aids in order to enhanceexperiential learning. The procedures chosen in practical instruction were based on four elements of Kolb's theory on experiential learning, i.e. concrete experience, observation and reflection, forming abstract concepts and testing in newsituations. As a result of the study the observation was made that increasing elements of experiential learning improved the feedback given by the students of each training period and their contentment was significantly higher. Thus, an indirect assumption can be made, that more learning took place. On account of these 16 feedbacks received the third and final trainig period (7.9. 2006) will be carried out emphasising principles of experiential learning. In conclusion, the time needed for experiential learning should be taken into consideration when planning training programs. Too tight a curriculum will be restraining for a trainer reducing the actual teaching to a lecture. Therefore, the learning will not take place on terms of the student and the learning outcomes will be subnormal to those achieved by experiential learning. A training method that is based on previous experience and reflection, a method that respects the student and is practical and interactive, is an absolute precondition to learning especially in the area of adult education.