dc.contributor.author | Ollanketo, Erkki | |
dc.date.accessioned | 2010-09-16T10:14:40Z | |
dc.date.available | 2010-09-16T10:14:40Z | |
dc.date.issued | 2009-05-01 | |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/20060 | |
dc.description.abstract | Kehittämishankkeeni lähtökohtana oli suunnitella, tuottaa ja testata selkeäkielistä oppimateriaalia sähköalan perustutkintoon. Alan erityisopiskelijoiden määrän lisääntyminen ja sähkön perusolemuksen ymmärtäminen antoivat työlleni haastetta. Tuotos soveltuu kaikille sähköalan opiskelijoille ja erityisesti erityisopiskelijoille. Nykyisin oppimisessa painotetaan eri aistikanavien hyödyntämistä, sosiaalisuutta ja tekemällä oppimista. Erityisopetuksessa korostuvat monipuoliset opetusmenetelmät yhdistettynä laadukkaisiin oppimateriaaleihin. Opiskelijoiden luontainen kiinnostus tietokoneilla työskentelyyn tukee verkko-opiskelua. Opiskelijoiden erilaiset valmiudet ja oppimaan oppimisen taidot voidaan ottaa huomioon verkko-oppimisessa. Keskeistä on myös oppimisprosessin aikainen ohjaus ja palaute. Tekemäni verkko-materiaalin avulla voidaan opiskella sähkömittaustekniikkaa itsenäisesti verkko-opiskeluna tai opettajan johdolla luokkatilanteissa. Materiaalin tuottamisessa on kiinnitetty erityistä huomiota visuaalisuuteen ja ydinasioiden esille tuomiseen. Hyvän oppimateriaalin tulee olla nykyisin myös ulkoasultaan laadukasta. Palautteessa opiskelijat olivat tyytyväisiä verkkokurssin antiin ja asioiden oppimiseen. Tekstien ja kuvien selkeys saivat kiitosta, myös verkkotehtävät ja harjoitukset koettiin mukavina. Oppilaiden mielestä verkkoympäristö tukee ja innostaa oppimista. | fi |
dc.description.abstract | The base of my development project was to plan, produce and test a clearly worded learning material for the students in Vocational Qualification in Telecommunications Technology. An increased number of the students with special needs in Vocational Qualification in Telecommunications and understanding the character of electricity challenged my work. The result is suitable for all students in Vocational Qualification in Telecommunications Technology and specially the students with special needs. Using of different sense channels, social skills and learning by doing are emphasized in learning nowadays. Multifaceted teaching methods connected with quality learning material get accentuated in special needs education. The students’ natural interest in working with computers supports net-learning. The students’ different capacities and learning skills to learn can be taken into account in the net-learning. The central issue is also guiding and feedback during the learning process. By using the net-material I have made, the student can study the technology of electricity measuring independently by net-learning or with teacher in the classes. Visual aspects and how the main points are highlighted have been taken special notice of when producing the material. The appearance of the good learning material also has to be of good quality. In the feedback the students were satisfied with the content of the net course and in their own learning. Clearness of the texts and pictures got a commendation, also net tasks and exercises were seen nice. The students think that the net enviroment promotes and motivates learning. | en |
dc.format.extent | Verkkojulkaisu ( 4 568 KB, 35 s.) | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Jyväskylän ammattikorkeakoulu | |
dc.publisher | JAMK University of Applied Sciences | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal
use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.title | Selkeäkielistä oppimateriaalia sähkömittaustekniikkaan | fi |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | |
dc.organization | Jyväskylän ammattikorkeakoulu | fi |
dc.subject.ysa | ammatillinen erityisopetus | |
dc.subject.ysa | erityisopetus | |
dc.subject.ysa | HOJKS | |
dc.subject.ysa | opetusmenetelmät | |
dc.subject.ysa | oppimateriaali | |
dc.subject.ysa | selkokieli | |
dc.subject.ysa | sähköala | |
dc.subject.ysa | sähkömittaustekniikka | |
dc.subject.ysa | verkko-oppimateriaali | |
dc.subject.ysa | verkko-oppiminen | |
dc.subject.ysa | verkkopedagogiikka | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jamk-1246443029-5 | |
dc.contributor.organization | Jyväskylän ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.degreeprogram | fi=Kasvatus- ja opetusala|sv=Pedagogiska området|en=Education| | |
dc.subject.discipline | Ammatillinen opettajankoulutus | |