Pedagogisen ajattelun kehittyminen ammatillisen opettajankoulutuksen aikana
Jelonen, Heidi (2008-05-29)
Jelonen, Heidi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-05-29
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1220945942-3
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1220945942-3
Tiivistelmä
Tämä kehittämishanke on toteutettu on opetustyön kehittämistehtävänä, jonka tavoitteena on ollut luoda pohja oman ammatillisen opettajuuden rakentamiselle sekä jäsentää oman pedagogisen ajattelun kehittymistä ammatillisen opettajankoulutuksen aikana. Kehittämistehtävässä on reflektoitu omien opetusharjoittelukokemusten vaikutusta pedagogisen ajattelun kehittymiseen. Ammatillisen opettajankoulutuksen tavoitteena on antaa opiskelijalle tiedot ja taidot ohjata erilaisten opiskelijoiden oppimista sekä valmiudet kehittää omaa opetusalaansa ottaen huomioon ammattien ja työelämän kehittyminen. Ammatillisella opettajalla on oman alansa ammatillinen substanssiosaaminen sekä kasvatustieteellinen eli pedagoginen pätevyys. Pedagogisella ajattelulla tarkoitetaan opettajan arkiajattelun vastakohtaa. Se tulee esille opetustilanteessa opettajan tekemissä ratkaisuissa. Pedagoginen ajattelu ei ole yksiselitteinen käsite mutta sen kehittäminen on opettajan ammatin peruskysymys. Pedagogiseen ajatteluun liittyy oleellisesti reflektion käsite. Reflektiivistä ajattelua voidaan kuvata välineeksi, jonka avulla opettaja voi päästä kauemmas arkirutiineista ja lähestyä opetustilannetta uudenlaisten näkökulmien ja ajatusmallien kautta. Oppimiskäsityksellä vastaavasti tarkoitetaan opettajan henkilökohtaista näkemystä oppimisen olemuksesta ja siihen sisältyvistä periaatteista. Oppimiskäsitysten taustalta voidaan tunnistaa myös filosofisia näkemyksiä siitä, mitä tieto on ja miten sitä voidaan ymmärtää. Lisäksi oppimiskäsitykset pohjautuvat aina johonkin ihmiskäsitykseen.