Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Opettaja luovuuden tukijana

Koivuniemi, Niina (2006)

 
Avaa tiedosto
TMP.objres.114.pdf (207.2Kt)
Lataukset: 


Koivuniemi, Niina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-124
Tiivistelmä
Opettajan tulee osata tukea luovuuden kehittymistä ja luovuutta yleensä. Mitä opettaja sitten voi tehdä mahdollistaakseen ryhmän ja yksilön luovuuden ja jokaisen oikeuden omanlaiseen luovuuteensa? Millaista luovuus oikeastaan on? Luovuus on jokaisen ihmisen oikeus ja mahdollisuus. Luovuuden alueet, ilmenemismuodot ja se,miten kasvattaja voi tukea jokaisen ihmisen omaa, persoonallista luovuutta, on oleellista. Luovuutta voidaan tukea suorasti tai epäsuorasti erilaisten harjoitteiden, tilanteiden ja vuorovaikutuksen avulla. Ryhmät ja niiden jäsenet ovat aina erilaisia ja toimivat eri tavoilla. Opettajan tulisi löytää tapa, joka palvelee juuri hänen persoonallisuuttaan ja tapaansa olla luova sekä kokea asioita. Häntulisi osata yhdistää tämä tapa aina kyseessä olevan ryhmän toimintakulttuureihin. Itsetunto on ihmiselle tärkeä voimavara. Se vaikuttaa kaikkeen toimintaan jaratkaisuihin. Persoonallisena ominaisuutena itsetunto toimii hyvinvoinnin selittäjänä niin hyvässä kuin pahassakin. Opetuskokonaisuus luovuuden kehittämisestä pohjautuu kolmesta osa-alueesta koostuvaan valmiiseen malliin: luovuuden filosofiaan, yksilön luovuuden kehittämiseen ja työyhteisön luovuuden edistämiseen. Kokonaisuus sisältää harjoitteita, jotka kehittävät aina kulloistakin luovuuden aluetta. Ohjaajan tulee muodostaa harjoitteiden pohjalta ryhmälle sopiva kokonaisuus.
 
What is creativity? What can a teacher do to support it? How can teacher render possible creativity in groups and individually? Creativity is everyone's right and possibility. Districts of creativity, manifestations and that, how can educationist support personality styles is relevant. Creativity can be supported directly or indirect by different exercises, situations and interactions. Groups and its members are always different and have a separate ways to operate. A teacher should find a way how to work in different situations. Self-esteem is a very important resource. It affects to all behaviour and solutions. As a personal attribute selfesteem acts very well in characterizing well-being. Curriculum of developing creativity is based on three sectors; philosophy of creativity, individual developing and work association. Lessons include exercises which develop concerned parts of creativity. Teacher can make an own whole peculiar lesson to every class.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste