Näytä suppeat kuvailutiedot

Erilainen oppija näytöissä Ammattiopisto Lappiassa

Harila, Irma; Karvonen, Sami; Liuski, Merja; Pajari, Nina; Seitamaa, Jyrki (2009-06-25)

dc.contributor.authorHarila, Irma
dc.contributor.authorKarvonen, Sami
dc.contributor.authorLiuski, Merja
dc.contributor.authorPajari, Nina
dc.contributor.authorSeitamaa, Jyrki
dc.date.accessioned2010-09-16T10:14:50Z
dc.date.available2010-09-16T10:14:50Z
dc.date.issued2009-06-25
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/20068
dc.description.abstractKehittämishankkeemme tehtiin Ammattiopisto Lappian erilaisten oppijoiden ohjauskäytäntöjen ja tuen tarpeen selvittämiseksi näyttöjen yhteydessä. Kehittämishankeen tarkoituksena oli selventää Ammattiopisto Lappian erityisopetuksen nykyistä toimintamallia. Työ tehtiin palvelemaan kaikkia Ammattiopisto Lappian aloja. Kehittämishanke sisältää esimerkkinäytöt sähkö-, catering-, ja hiusalaoilta. Näytöissä pääpaino on erilaisten oppijoiden tuen tarpeen ja ohjauksen näkökulmissa. Työn alkupuolella keskityttiin Ammattiopisto Lappian erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden määrään ja niihin syihin, jotka aiheuttavat lisätuen tarpeen. Lisäksi alkupuolella työtä kuvattiin erityisopetuksen nykyinen toimintaohje. Työ sisältää HOJKS- prosessimallin ja uudistetun HOJKS-lomakkeen (liite 1.). Erityisopetuksen toteutus ja seuranta sekä kehitysnäkymät käsiteltiin työn keskivaiheilla. Työn loppuosassa on alakohtaista pohdintaa erilaisten oppijoiden huomioimisesta näytöissä ja niihin liittyvää materiaalia löytyy liitteistä. Työmme tuloksena saimme havaita, että oppilaitoksessamme erityisopetuksen käytännöt olivat hyvinkin erilaisia. Erityisesti näytöissä erilaisten oppijoiden huomioiminen vaihteli huomattavasti. Huomionarvoista oli se, että lähes kaikilla aloilla erilaiset oppijat oli jotenkin huomioitu ja heille oli olemassa tukitoimia. Kaikille aloille yhteistä oli se, että ammattiosaamisen näytöissä edetään opetussuunnitelman perusteiden mukaisesti ja lähtökohtana ovat kansalliset näyttöaineistot. Näyttötehtävien suunnittelussa, opettajalla tulisi olla tarpeeksi resurssia näytön valmisteluun ja tukea tarvitsevien opiskelijoiden tukemiseen ja ohjaukseen näyttöjä varten. Toivottavasti tämä kehittämishanke palvelee koko Ammattiopiston henkilökuntaa näyttöjen suunnittelussa ja toteutuksessa, huomioiden erilaiset oppijat ja heidän tuen ja ohjauksen tarve erityisesti näytöissä. Erityisopetuksen toimintamallin selkeytyminen ja edelleen kehittyminen auttaa kaikkia Ammattiopisto Lappian osapuolia, jotka ovat jollain tavalla tekemisissä erityisopetuksen kanssa.fi
dc.description.abstractWe carried out our development project in order to look at the different kinds of learners’ tutoring practices and need for special support in connection to demonstrations at the Lappia Vocational College. The objective of the development project was to clarify the current operational model of the Lappia Vocational College special teaching. The work was done to benefit all the fields at the Lappia Vocational College. The development project includes demonstration examples in the fields of electrical engineering, catering, and hairdressing. The main emphasis in the demonstrations lies in the points of views of different learners’ need for support and tutoring. In the initial part of the work we concentrated on the number of the Lappia Vocational College students in need of special teaching and the reasons for that need. Additionally, the current special teaching instructions were described in the early part of the work. The work includes the HOJKS process model and the renewed HOJKS form (Appendix 1). The realisation and evaluation of the special teaching and the development vistas were looked into in the middle part of the work. The final parts of the work contain field-specific contemplations on how to pay attention to different kinds of learners in the demonstrations, and material related to them can be found in the appendices. As a result of our work we came to the conclusion that the practices of special teaching at out College varied greatly. Especially as regards the demonstrations, paying attention to different kinds of learners varied considerably. It was found significant that attention had been paid to different kinds of learners in almost all the fields and they had been provided support. Common to all the fields was that demonstrations of vocational skills proceed in accordance to the basics of the curriculum and the points of departure are the national demonstration materials. In the planning of demonstration tasks the teacher should be provided with enough resources to prepare the demonstration and enough means to support and tutor the students who need support for their demonstrations. Hopefully this development project will serve the entire staff of the Vocational College in terms of planning and realising the demonstrations with attention to different kinds of learners and their needs for support and guidance particularly in terms of the demonstrations. Making the special teaching operational model clearer and developing it further will help all the parties at the Lappia Vocational College somehow involved with the special teaching.en
dc.format.extentVerkkojulkaisu ( 1 890 KB, 53 s.)
dc.language.isofin
dc.publisherJyväskylän ammattikorkeakoulu
dc.publisherJAMK University of Applied Sciencesen
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.titleErilainen oppija näytöissä Ammattiopisto Lappiassafi
dc.type.ontasotfi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis|
dc.organizationJyväskylän ammattikorkeakoulufi
dc.subject.ysaerilaiset oppijat
dc.subject.ysaerityisopetus
dc.subject.ysahiusala
dc.subject.ysaHOJKS
dc.subject.ysanäytöt
dc.subject.ysaohjaus
dc.subject.ysaopetussuunnitelmat
dc.subject.ysapedagoginen suunnittelu
dc.subject.ysaravitsemisala
dc.subject.ysasähköala
dc.subject.ysatoimintamallit
dc.subject.ysatukeminen
dc.subject.ysatutkintovaatimukset
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jamk-1245915316-6
dc.contributor.organizationJyväskylän ammattikorkeakoulu
dc.subject.degreeprogramfi=Kasvatus- ja opetusala|sv=Pedagogiska området|en=Education|
dc.subject.disciplineAmmatillinen opettajankoulutus


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot