Selkokieli ymmärtämisen välineenä
Typpö, Ritva (2007)
Typpö, Ritva
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-570
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-570
Tiivistelmä
Olen laatinut kehittämishankeraportin selkoviestinnästä. Selkokieli on suunnitelmallisesti rakennettu, helpommin luettava ja ymmärrettävä kieli kuin yleiskieli. Selkokielen tuntemus kuuluu osatehtävänä sosiaali- ja terveysalan yhteisiin opintoihin. Tehtävänä on kertoa, mitä selkokieli on ja miten tekstiä tuotetaan. Tavoitteena on myös pohtia, miten opiskelijat parhaiten saisivat kuvaa selkokielestä ja miten he myöhemmin lähihoitajina voisivat työssään hyödyntää selkokieltä. Selkokieltä tarvitaan, koska kaikki eivät kykene ymmärtämään, lukemaan ja kirjoittamaan moniilmeistä kieltä. Selkoviestintä hyödyttää eri vammaisryhmiä, lukemis- ja kirjoittamishäiriöisiä, vanhuksia ja suomen kieltä opettelevia. Myös näiden ryhmien sisällä kielellisetvalmiudet vaihtelevat. Onkin otettava tekstin tuottamisessa ja käsittelyssä huomioon kunkin ryhmän tarpeet. Suosituksena on, että opetustyössä käytettäisiin erilaisia opetusmenetelmiä. Suunnittelemalla ja kirjoittamalla itse selkotekstiä opiskelija joutuu pohtimaan selkotekstin rakennetta; mitä tekstissä on otettava huomioon ja miten kuvia on tekstin yhteydessä käytettävä. Samoin hän joutuu paneutumaan eri kohderyhmien lukemisen ja kirjoittamisen ongelmiin. Oppilaiden kirjoittamat selkotekstit osoittavat, että kehittämishanketyöni toteutus on onnistunut. Alkuun päästyään oppilaat kirjoittivat innostuneesti tekstiä. Ilmestyi 22 selkokirjaa. Innostuneesti he alkoivat myös suunnitella erilaisia tilanteita, missä he voisivat käyttää selkokieltä. My development project report deals with the concept of plain language. Plain language is systematically structured, easier to read and more comprehensible than standardcommon language. Getting to know plain language is a part of general studies within the field of social and health care. My aim is to explain what plain language is and it is produced. I also aim to discuss how the idea of plain language is formed and used in order to help my students to make good use of plain language at their future work. Plain language is needed because not everyone is able to understand, read and write a more varied type of language. Plain language can be utilized by many different groups of disabled people, people with reading or writing disorders, old people and people who arelearning Finnish. Language skills can vary a lot within these groups. The individual needs of the group have to be considered when producing and handling with a text. It is recommended that teaching should include different teaching methods. By planning and writing a plain language text by him/herself the student has to discuss the structure of the text: what needs to be taken into consideration and how pictures are used in the context. In addition, the student has to go into the problems of reading and writing in a target group -oriented manner. Plain texts written by students indicate that my development project is a success. After starting to write, they wrote enthusiastically. 22 plain books were made. They also started to plain different situations, where they cloud use plain language.