Ammattiosaamisen näyttöjen ohjaus ja tuki ravintolan ruokatuotannon koulutusohjelmassa
Lybäck, Henry (2007-06-04)
Lybäck, Henry
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-06-04
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1183554939-7
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1183554939-7
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tarkoituksena on tutkia ammattiosaamisen näyttöä sekä tarkastella sitä ravintolan ruokatuotannon koulutusohjelmassa opetussuunnitelmaa hyödyntämällä. Tavoitteena on tunnistaa kehityskohteita ammattiosaamisen näyttöjen ohjaus- ja tukitoimintojen kehittämiseksi. Tutkimuksessa on hyödynnetty tiedonhankintamenetelmänä sekä teoriaa (kirjallisuus, artikkelit, verkkolähteet), että empiiristä tutkimusta. Empiirisen osuuden tutkimusmetodina on käytetty puolistrukturoitua teemahaastattelua. Teemahaastattelussa haastateltiin kolmen eri pääkaupunkiseudulla toimivan oppilaitoksen ammattiosaamisen näyttöjen parissa toimivaa ammattilaista. Teemahaastattelu videoitiin ja litteroitiin sanasta sanaan. Tämän jälkeen teemahaastattelu analysoitiin tuomalla esiin tärkeitä tekijöitä ammattiosaamisen näyttöjen ohjaus- ja tukitoimintojen kehittämiseksi. Teorian ja empiirisen osuuden pohjalta voidaan sanoa, että ammattiosaamisen näyttöjen ohjauksen ja tuen tarpeellisuus lisääntyy etenkin työssä oppimispaikassa, jossa näyttö annetaan. Teemahaastattelusta selvisi, että ammattiosaamisen näyttöjen kehittämiseksi ohjaavalle opettajalle tarvitaan kokonaisuudessaan lisää resursseja. Tärkeänä pidettiin, että työpaikkaohjaajalla on oltava työpaikkaohjaajan koulutus, jotta opiskelija saa hänelle kuuluvaa ammattitaitoista ohjaamista ja tukea. Lisäksi opiskelijan on myös itse otettava vastaan ohjausta ja tukea sekä arvioitava omaa oppimiskokemustaan. Haastateltujen vastauksista myös selvisi, että ammattiosaamisen näytöt ovat vasta alussa ja kehittämistyö oppilaitosten välisenä yhteistyönä tulee jatkumaan.