Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Maanmittauskurssin suunnittelu ja toteutus

Nokso-Koivisto, Raili (2006)

 
Avaa tiedosto
TMP.objres.534.pdf (867.3Kt)
Lataukset: 


Nokso-Koivisto, Raili
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-543
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa Kuopion steinerkouluun kansainvälisen opetussuunnitelman tavoitteisiin sekä ihmis-, tiedon- ja oppimiskäsityksiin perustuva maanmittauskurssi. Kurssi kirjattiin koulun opetussuunnitelmaan ja samalla otettiin koulun 10. luokan opiskelijoiden pakolliseksi, ns. steinerpedagogiseksi kurssiksi, sillä vastaavaa kurssia ei ollut vielä olemassa. Suoritettuaan kurssin opiskelija sai siitä suoritusmerkinnän numeroarvostelun sijaan. Ikäkausiopetuksessa 10. luokkalaisten tulee mahdollisimman käytännönläheisen työn avulla kasvaa omiksi persoonallisuuksikseen. Samalla heidän tulee oppia ryhmätyötaitoja ja ottaa vastuuta tarkkuutta vaativissa mittaustehtävissä, käyttää matematiikan sovellutuksia mm. trigono- metriaa sekä suhdelaskuja. Yksilöllisyyttään he voivat toteuttaa henkilökohtaisissa karttapiirustuksissaan. Kurssisuunnitelman lähtökohtana oli maanmittausta työkseen tekevien henkilöidenhaastatteluun, opastukseen ja mittavälineiden lainaamiseen liittyvän suullisen, ns. hiljaisen tiedon hyödyntäminen. Kurssisuunnittelu oli vahvasti ammattipedagogista myös työssäoppimistuokion sekä alaan liittyvän kirjallisuuden opiskelun ansiosta. Kurssilla opiskelijat tutustuivat karttojen avulla tarvittaviin karttamerkkeihin, mittakaavamerkintöihin sekä teoriatunneilla maanmittauksen henkilöhistoriaan samoin kuin uusimpiin maanmittausmenetelmiin mm. GPS-mittaukseen. Kaikesta oppimastaan opiskelijat työstivät kurssivihkon, joka palautettiin jakson loputtua arviointia varten. Käytännön mittaustyön lähtökohtana oli ryhmätyö, jolloin työnjako mittaustehtävissä sovittiin tarkoin etukäteen. Kartoitettavasta omakotitalotontista piirrettiin aluksi tarkka luonnos, kenttäpiirustus. Tontille suoritettiin ns. linjanajo linjaseipäitä, mittanauhaa sekä suorakulmaprismaa apuna käyttäen. Tästä mittalinjasta käsin piirrettiin kenttäpiirus- tukseen suorakulmaisesti linjasta lähteviä matkoja, jotka mitattiin mittanauhalla merkiten ne samalla kenttäpiirustukseen: Menetelmänä oli suorakulmainen kartoitus, sillä siihen tarvittavat välineet olivat yksinkertaisimmat ja lainattavissa maanmittaustoimistosta. Luokkatyöskentelyssä muutettiin mitatut metrimitat senttimetreiksi valitun mittakaavan mukaan. Lopullinen kartta pirrettiin välivaiheen, millimetripaperille työstetyn tarkan kartan avulla karttamerkinnät huomioiden. Arvioinnissa paneuduttiin ryhmätyötaitoihin, vihkotyöhön sekä lopullisen karttapiirustuksen visuaalisuuteen ja oikeisiin mittasuhteisiin. Myös jatkuva ryhmäarviointi kenttäoloissa oli tärkeää. Opiskelijat antoivat myös kirjallisen palautteen. Suoritettiin opintokäynti maanmittaustoimistoon. Opiskelijoille hahmottui maanmittauksen tärkeys mm. rakennussuunnittelun perustana.
 
The idea of the development project was to plan and carry out a surveying course for Kuopio Steiner School. The course was based on The International Steiner Waldorf Curriculum and its idea of human development at different ages both in knowledge and learning. The course was written down in the school curriculum and thus introduced as a compulsory course for the tenth class ( 16- year-old). The course was not numerically evaluated. Personalities become more individualized through the work in the tenth class. At the same time students learn team work and accuracy when measuring in groups. They also learn to use mathematical calculations both in theory and practice: trigonometry and calculations based on different scales in maps. At the same time they develop as personalities when drawing their final maps. The surveyors essentially contributed to the course plan through interviews, all kind of guidance, lending the useful equipment and vocational books. Thus their tacit knowledge was transferred and recognized; especially a working day with the surveyor was valuable. During the course the students learned map markings and scales by studying different maps. In theory lessons the history of surveying and such modern surveying methods as GBS (Global Positioning System) were studied and carefully written down in the notebooks. After the surveying period these notebooks were returned and evaluated. The role of the students in the groups was strictly ordered by themselves. First an accurate sketch of the building site was drawn. Then a measuring line was marked with measuring sticks, a tape measure and a right-angle prism. The process is called right-angle coordination. From the marked line direct, right-angle lines were measured with the tape measure to the objects. These distances were carefully written down onto the sketches. In class these measures in meters were changed into centimetres along the scale. First a drawing onto a millimetre paper, then the final chart was drawn on a blank paper with suitable markings. Team work, notebooks and the final accurate charts were the most important criteria to be evaluated. Working in groups was also continually evaluated. The evaluation was also done in writing after the surveying period. A visit to the surveying office was paid. During the course the students learned the importance of surveying as a basis on which buildings can be planned.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste