Luovuus ja säveltäminen osana musiikinopetusta
Kuusela, Miia (2009-06-29)
Kuusela, Miia
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2009-06-29
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1246269259-0
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1246269259-0
Tiivistelmä
Tämän työn lähtökohtana on aktiivinen oppija. Aktiivista oppimista tarkastellaan luovan proses-sin kautta, sekä pohditaan, kuinka musiikin perusteissa ja soittotunnilla opitut asiat yhdistyisivät kokonaisvaltaiseksi musiikinoppimiseksi. Luovasta toiminnasta käsittelyssä on säveltäminen. Yksi tärkeimmistä kysymyksistä on, millaista hyötyä oppilaalle luovasta prosessista, kuten sä-veltämisestä on. Työ jakautuu kahteen pääotsikkoon: luovuuteen ja säveltämiseen. Luovaa prosessia ja ajattelua sekä luovuuden etuja pohditaan musiikin ja erityisesti säveltämisen näkökulmasta, mutta myös yleisellä tasolla. Säveltämisen osalta työ keskittyy suurimmalta osin musiikin perusteiden oppi-kirjoista sekä pianokouluista löytyneisiin sävellystehtäviin. Näistä oppikirjoista löytyneet mate-riaalit on tarkoitettu ideapankiksi opettajille. Luovan toiminnan, kuten säveltämisen käyttämiselle osana opetusta löytyy runsaasti perusteluja luovuutta ja luovaa prosessia käsittelevästä kirjallisuudesta. Valmista sävellystehtävämateriaalia on myös runsaasti saatavilla musiikin perusteiden oppikirjoissa sekä pianokouluissa.