Rakennusalan näytöt Ähtärin ammatti-instituuttissa
Muhonen, Matti (2006)
Muhonen, Matti
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-88
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-88
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tavoitteena oli koota pohjatiedot Ähtärin ammatti-instituutin rakennusalalle ammattiosaamisen näyttöjen käyttöönottoa varten sekä luoda lomakkeet näyttöjen arviointia varten. Työssä tutustuttiin ensin Opetushallituksen aineistoon ammattiosaamisen näytöistä ja lainsää-däntöön tulleisiin muutoksiin sekä kokeiluhankkeiden kokemuksiin. Osallistuttiin myös muuta-miin ammattiosaamisen näyttöihin liittyviin koulutustilaisuuksiin. Työn tuloksena saatiin suunnitelma ja ohje kuinka Ähtärin ammatti-instituutissa voidaan raken-nusalalla aloittaa ammattiosaamisen näyttöjen toteuttaminen. Lisäksi suunniteltiin lomake, johon voidaan tehdä kaikki opintosuunnitelman mukaiset näyttöarvioinnit. Ammattiosaamisen näyttöjen tavoitteena on kehittää ammatillista koulutusta työelämän tarpeita vastaavaksi. Oppilaitosten on jatkuvasti kehitettävä näyttöjen toteutustapoja alueensa elinkei-noelämän kanssa yhteistyössä. Kehittämishankeraporttia voidaan käyttää ohjeena ammattiosaa-misen näyttöjen suunnittelussa ja käyttöönotossa. Theaim of this development project was to provide the basis of the competence-based tests for the construction department in Ähtäri Vocational Institute and create the forms for the evalua-tion of them. During this project the guidelines of National Board of Education, the changes in legislation and the experiments of the others were taken into consideration. Some occasions concerning these tests were also participated in. As a result of this project there is now a plan and instructions how to carry out competence-based tests in construction department in Ähtäri Vocational Institute. The forms were also made for the evaluation whereto put all marks of these tests which are included in the voca-tional curriculum. The objective of competence-based tests is to develop vocational education to meet the needs of working life. Vocational institutes have to constantly elaborate together with economic life how to carry out the competence-based tests. This development project report can be used as a guideline when planning and introducing competence-based tests.