Aikuiskoulutuksen kehittäminen ympäristöteknologian koulutusohjelmassa
Kettunen, Tuula (2009-06-30)
Kettunen, Tuula
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2009-06-30
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1246259019-3
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1246259019-3
Tiivistelmä
Kehittämishankkeessa selvitettiin Mikkelin ammattikorkeakoulun ympäristöteknologian koulutusohjelman aikuiskoulutuksen nykytilannetta, aikuiskoulutustarpeita ja sitä
mihin suuntaan ympäristöteknologian aikuiskoulutusta tulisi jatkossa kehittää. Lisäksi hankkeessa selvitettiin korkeakoulujen aikuiskoulutuspolitiikkaa Suomessa ja sitä, minkälaiset aikuiskoulutusjärjestelmät tukevat ja edistävät parhaiten aikuisten oppimista ja kehitystä sekä minkälaiset opetusmenetelmät, oppimisprosessit ja pedagogiikka soveltuvat parhaiten aikuiskoulutukseen. Työelämän muuttuvat vaatimukset ja väestön ikärakenteen muutokset aiheuttavat paljon haastetta sekä nuoriso- että aikuiskoulutukseen. Osaamisen merkitys ja elinikäinen oppiminen korostuvat muuttuvassa työelämässä ja osaaminen on yhä tärkeämpi hyvinvoinnin voimavara ja kilpailutekijä globaalissa taloudessa.
Ympäristöteknologian koulutusohjelman aikuiskoulutuksen haasteet tulevat lähinnä aikuispedagogiikan kysymyksistä liittyen uusiin opetusmenetelmiin ja oppimisympäristöihin.
Huomiota tulisi kiinnittää opettajien yhteisen pedagogisen näkemyksen luomiseen ja kollegiaaliseen yhteistyöhön. Aikuisopiskelu tulisi tehdä mahdollisimman joustavaksi esimerkiksi lisäämällä virtuaaliopetusta, mikä mahdollistaa ajasta ja paikasta
riippumattoman opiskelun. Kaiken kaikkiaan ohjauksella on erittäin suuri merkitys aikuisopiskelijan motivaation synnyssä ja siinä kuinka mielekkääksi opiskelu koetaan.
mihin suuntaan ympäristöteknologian aikuiskoulutusta tulisi jatkossa kehittää. Lisäksi hankkeessa selvitettiin korkeakoulujen aikuiskoulutuspolitiikkaa Suomessa ja sitä, minkälaiset aikuiskoulutusjärjestelmät tukevat ja edistävät parhaiten aikuisten oppimista ja kehitystä sekä minkälaiset opetusmenetelmät, oppimisprosessit ja pedagogiikka soveltuvat parhaiten aikuiskoulutukseen. Työelämän muuttuvat vaatimukset ja väestön ikärakenteen muutokset aiheuttavat paljon haastetta sekä nuoriso- että aikuiskoulutukseen. Osaamisen merkitys ja elinikäinen oppiminen korostuvat muuttuvassa työelämässä ja osaaminen on yhä tärkeämpi hyvinvoinnin voimavara ja kilpailutekijä globaalissa taloudessa.
Ympäristöteknologian koulutusohjelman aikuiskoulutuksen haasteet tulevat lähinnä aikuispedagogiikan kysymyksistä liittyen uusiin opetusmenetelmiin ja oppimisympäristöihin.
Huomiota tulisi kiinnittää opettajien yhteisen pedagogisen näkemyksen luomiseen ja kollegiaaliseen yhteistyöhön. Aikuisopiskelu tulisi tehdä mahdollisimman joustavaksi esimerkiksi lisäämällä virtuaaliopetusta, mikä mahdollistaa ajasta ja paikasta
riippumattoman opiskelun. Kaiken kaikkiaan ohjauksella on erittäin suuri merkitys aikuisopiskelijan motivaation synnyssä ja siinä kuinka mielekkääksi opiskelu koetaan.