Pladask i framtiden : ruotsin kieliopin verkkosimulaatiokurssi
Kolmisoppi, Jenni (2006)
Kolmisoppi, Jenni
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-119
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-119
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena on kuvata yhden Moodle-ympäristössä toteutettavan verkkosimulaatiokurssin suunnittelu- ja tekovaihetta. Kurssi on osa Opetushallituksen osittain rahoittamaa Tietoyhteiskunta-ohjelmaa ja sen Kielioppia@!-projektia, jota koordinoi Linnalan opisto (Savonlinna). Toinen yhteistyöoppilaitos on Mikkelin kansalaisopisto. Työssä tarkastellaan Pladask i framtiden (suom. esim. Päistikkaa tulevaisuuteen) - nimisen kielioppisimulaation syntymistä ja käytännön toteuttamisen haasteita. Työssä tutkitaan myös kahden eri oppimisalustan, Moodlen ja Optiman eroja ja yhtäläisyyksiä, sekä Moodlen soveltuvuutta simulaatioon. Lopuksi perehdytään verkon välityksellä tapahtuvaan kommunikointiin muiden projektihenkilöiden kanssa. Työ osoitti, että verkkosimulaation luomisessa tulee ottaa huomioon vuorovaikutuksen syntyminen ja sen muodot sekä verkkopedagogiikan haasteet. Sen johdosta voidaan myös sanoa, että Moodlessa ja Optimassa on joitakin eroavaisuuksia, mutta runsaasti yhtäläisyyksiä, ja siksi Moodle näyttää soveltuvan simulaatioon. Työn tulosten perusteella voidaan todeta, että verkko-opetus ja -oppiminen tullee tulevaisuudessa lisääntymään, ja että opetushenkilökunnan tulisi entistä paremmin perehtyä verkkoratkaisuihin sekä verkkopedagogiikkaan. TThe main goal of the work was to describe planning and making of one net simulation course, realised in Moodle-environment. As the project was a go-operation project between three teachers living in different towns, communication between them took place through Internet. One of the goals of the work was also to describe how that communication proceeded. Making of the course is part of the Tietoyhteiskunta (Information society) -program and its Kielioppi@! (Gramm@r)-project, that is a collaborative project of community colleges in Mikkeli (Mikkelin kansalaisopisto) and Savonlinna (Linnalan opisto). The work studied a grammar simulation called Pladask i framtiden ("Head first to the future"). Making and practical problems of the course are viewed in this work. We examine similarities and differences between two different learning environments, Moodle andOptima, and applicability of Moodle to simulation. Last there comes a short review of communication throught the Internet between project participants. The work showed that teachers should pay attention to making computer-supported interaction and net pedagogy. There are also both similarities and differencies betweenthe two environments. Therefore we can say, that Moodle seems to be sutable forsimulation. Based on the results of the work we could say, that net based teaching and learning will become more and more common and that teaching personnel should make themselves more familiar with net solutions and net pedagogy.