Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Työssäoppiminen ulkomailla - kokemuksia Savon ammatti- ja aikuisopistosta Muuruvedeltä

Aisla, Joni (2006)

 
Avaa tiedosto
TMP.objres.47.pdf (373.4Kt)
Lataukset: 


Aisla, Joni
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-67
Tiivistelmä
Työssäoppiminen on ammatilliseen koulutukseen kiinteästi kuuluva opintojen osa, jossa osa tutkinnon tavoitteista opitaan työpaikalla. Työpaikka voi sijaita kotimaassa tai ulkomailla. Kansainvälisyyskehitys ohjaa opiskelijoita entistä enemmän suuntaamaan työssäoppimaan ulkomaille. Tämä avaa heille ainutlaatuisen tilaisuuden tutustua vieraaseen kulttuuriin sekä työskennellä oman alan tehtävissä vieraassa maassa. Myös työnantajat arvostavat hakijoiden kokemuksia usein vaativissa olosuhteissa, koska ulkomailla suoritettu harjoittelu heijastaa työnhakijan kypsyyttä ja uskottavuutta. Ulkomailla suoritettu työssäoppiminen kohottaa itseluottamusta,avartaa näkemyksiä alasta, lisää kunnianhimoa sekä kehittää henkilökohtaista osaamista ja kielitaitoa. Se lisää kykyä työskennellä monikulttuurisissa tiimeissä, parantaa kommunikointitaitoja ja työnsaantimahdollisuuksia. Kulttuuri- ja tapaerojen vuoksi työssäoppiminen ulkomailla ei suju aina ongelmitta. Sen vuoksi opettajan rooli työssäoppimispaikan valinnassa, työssäoppijan orientoinnissa sekä käytännön järjestelyissä on keskeinen. Hyvin sujunut työssäoppimisjakso tuottaa työssäoppijalle onnistumisen ja oppimisen elämyksiä, jotka edesauttavat hänen kehittymistään omalla ammattialalla ja lisäävät opiskelijan potentiaalia toimia kansainvälisissä yhteyksissä sekä työelämässä että vapaa-ajalla. Toisaalta huonostivalmisteltu ja epäonnistunut työssäoppimisjakso suoritettiinpa se sitten kotimaassa tai ulkomailla voi johtaa kielteisiin oppimistuloksiin ja jopa laskea oppimismotivaatiota. Näiden ongelmakohtien välttämiseksi tässä työssä kerättiin kokemuksia Savon ammatti- ja aikuisopiston Muuruveden yksiköstä sekä opiskelijoilta että henkilökunnan jäseniltä. Kansainvälisten suhteiden koordinaattorimme ja ulkomailla työssäoppimisjaksolla olleet opiskelijat kertoivat kokemuksistaan, negatiivisista ja positiivisista. Nämä auttavat toteuttamaan tulevaisuuden työssäoppimisjaksot ulkomailla siten, että ne motivoivat opiskelijaa ja edistävät myönteisen oppimistuloksen syntymistä.
 
On-the-job-learning is an essential part of vocational education. It can be done either in domestic farmor company or abroad as well. The current Finnish society encourages young people to have international relations and experience. This trend has even strengthened during last few years. It is sometimes problematic to carry out the on-the-job-learning abroad because of personal, cultural or economical reasons. At its best the on-the-job-learning carried out abroad increases student's perspective, ambition, self-esteem, personal language skills and competence. It also improvescommunicational skills, job opportunities as well as student's ability to work in multicultural teams. On the other hand unprepared and unsuccessful on-the-job-learning period can cause motivational problems and personal difficulties. Thiswriting expresses the opinions and perspectives given by the students and the staff of Savo Vocational College, Muuruvesi. The Muuruvesi institute has a strongand long-going tradition of international connections all over the Europe. One goal in this work was to be able to put our knowledge and experience on paper tohelp others planning to have or having an on-the-joblearning period abroad. To maximise the benefits compared to the resources used, the learning potential of the students and the motivation to learn the same mistakes are not needed to be repeated again.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste