Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

"Miksi ravintolakokin pitää osata tarjoilla?" : ammattiin opiskelevien nuorten orientointi ammattitaidon oppimiseen

Arkilahti, Kati (2007-05-03)

Avaa tiedosto
jamk_1183456855_9.pdf (295.9Kt)
Lataukset: 


Arkilahti, Kati
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-05-03
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1183456855-9
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen päätavoitteena oli luoda malli, jonka avulla hotelli- ja ravintola-alan nuoret opiskelijat pystyvät jäsentämään selvästi suorittamansa tutkinnon rakenteen ja siihen kiinteästi liittyvät alan ammattitaitovaatimukset. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivisen tutkimuksen piiriin kuuluvaa toimintatutkimusta. Havainnoinnin, teemahaastattelujen ja avointen keskustelujen avulla selvitettiin, miten opiskelijoita orientoidaan tällä hetkellä ammattitaidon oppimiseen ja miten opiskelijoita voisi orientoida nykyistä havainnollisemmin ja motivoivammin. Kehittämishankkeen tuloksena luotiin havainnollinen orientointimalli, joka koostuu orientaatiokaavioista ja niihin kiinteästi liittyvistä hotelli- ja ravintola-alan ammattitaitovaatimuksista. Ammattitaidon oppimisen orientointimallia voidaan käyttää nuorten opiskelijoiden alkuorientoinnissa ja yksittäisten opintojaksojen orientoinnissa läpi koko kolmivuotisen opiskeluajan. Ammattitaidon oppimisen orientointimallia voidaan hyödyntää opiskelijoiden orientoinnin ohella useissa muissakin yhteyksissä. Se on käyttökelpoinen työkalu mm. keikkaopettajien perehdytyksessä ja työelämälle suunnatuissa ammattiosaamisen näyttöjen järjestämiskoulutuksissa. Ammattitaidon oppimisen orientointimallille on tilaus oppilaitoksissa. Se koettiin kokonaisuutta tukevaksi, tarpeelliseksi ja havainnolliseksi työkaluksi opiskelijoiden orientointiin. Avainsanat (asiasanat) ammatillinen kehitys, ammattitaito, hotelli- ja ravintola-alan opetussuunnitelma, motivaatio, opetussuunnitelma, opettaminen, oppiminen, orientaatioperusta, orientointi, osaaminen, kognitiivinen oppimiskäsitys, konstruktiivinen oppimiskäsitys
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste