Ammatillisen koulutuksen aluekehitysvaikutusten arviointi tapauksena Seinäjoen koulutuskeskus
Nikkola, Jarkko (2007-05-27)
Nikkola, Jarkko
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-05-27
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1183448778-3
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1183448778-3
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tavoitteena ja tehtävänä oli arvioida ammatillisen koulutuksen aluekehitysvaikutuksia tapauksena Seinäjoen koulutuskeskus. Koulutuksen arviointineuvosto lähetti hankkeeseen liittyvää aineistoa ja muuta tarvittavaa informaatiota hankkeen aikana koordinaattoreille. Koordinaattorin tehtävänä oli koordinoida, kerätä ja tuottaa tietoa aluekehitysvaikutuksista. Arvioinnissa tarkasteltiin aluekehittämisnäkökulman huomioon ottamista koulutuksen järjestäjien omassa toiminnassa kuten tavoitteissa, prosesseissa, tulevaisuuden ennakoinnissa ja strategioissa sekä yhteistyösuhteissa. Lisäksi tarkasteltiin toiminnan aluekehitysvaikutuksia. Arvioinnin sisältökohteet oli jäsennetty toimintaympäristöön, aluekehitystyön suunnitteluun, toteutukseen, seurantaan ja arviointiin, palaute- ja muutosprosesseihin sekä tuloksiin. Teemat noudattivat kysymyssarjaa miksi, mitä, miten, millä tuloksella, mitä on opittavissa. Kehittämishanketta parhaiten kuvaava laadullinen arviointikriteeri oli koulutuksen vastaaminen hyvin työelämän ja sen kehittämisen tarpeisiin. Tähän tavoitteeseen oli panostettu ja kehitetty erilaisia työelämälähtöisiä toimintamuotoja. Kehittämistoiminta oli tärkeää niin Seinäjoen koulutuskeskuksessa kuin koko Suomessa. Arviointi tuki opetusministeriötä, koulutuksen järjestäjiä ja oppilaitoksia. Pitkäjänteisellä kehittämistyöllä suomalaisen koulutuksen laatutaso pidetään korkealla tulevaisuudessakin.