Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Ammattikorkeakoulukirjastojen laatutyö : Esimerkkinä Kajaanin ammattikorkeakoulun kirjaston laadunvarmistushanke

Karjalainen, Riitta-Liisa (2006)

 
Avaa tiedosto
TMP.objres.160.pdf (590.2Kt)
Lataukset: 


Karjalainen, Riitta-Liisa
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-170
Tiivistelmä
Kehittämishankkeessa kuvataan Kajaanin ammattikorkeakoulussa käynnissä olevaa laatujärjestelmähanketta ja erityisesti kirjaston osuutta hankkeessa. Kajaanin ammattikorkeakoulu osallistuu korkeakoulujen arviointineuvoston auditointiin syksyllä 2007. Auditointimenettelyn tarkoituksena on osoittaa kansainvälisesti, että Suomessa on pätevä ja johdonmukainen korkeakoulutasoinen ja kansallinen laadunvarmistus. Samalla sillä halutaan tukea korkeakouluja laadunhallinnassa ja laadun kehittämisessä. Kajaanin ammattikorkeakoulun laadunvarmistushankkeen keskeisenä tavoitteena on luoda dokumentoitu laadunvarmistusjärjestelmä, joka tuottaa tietoa toiminnan onnistumisesta, kehittämiskohteista, helpottaa organisaatiossa toimivien henkilöiden työtä sekä auttaa toiminnan johtamisessa. Projektin tavoitteena on yhdistää tällä hetkellä käytössä oleva BSC-tuloskorttijärjestelmä ja EFQM:N mukainen laadunhallintajärjestelmä toimivaksi kokonaisuudeksi Meneillään olevan laatuhankkeen taustaksi tässä työssä tarkastellaan laatutyötä myös yleisemmällä tasolla. Valtakunnallisessa kirjastostrategiassa 2010 keskeisinä kirjastojen kehittämiskohteina pidetään asiakaslähtöisyyttä, laadunvalvontaa ja jatkuvuutta. Kirjastopalveluja voidaan arvioida monelta eri taholta. Arviointiprosessin tarkoituksena ei ole keskittyä löytämään vikoja, vaan pyrkiä aktiivisesti parantamaan omaa toimintaa. Jo itse arviointiprosessi on hyödyllinen, koska se tuo esille eri toimintoihin kuuluvat osatekijät ja sitä kautta auttaa ymmärtämään kokonaisuuksia. Ammattikorkeakoulukirjastojen arvioinnin kohteita ovat kokoelma, tietopalvelu ja neuvonta sekä kirjaston vaikuttavuus oppimisprosessissa. Jokaisella ammattikorkeakoulukirjastolla on käytössä tai kehitteillä oma laatujärjestelmänsä, mutta kirjastot tekevät myös yhteistyötä laadun kehittämisen ja arvioinnin osalta. Laatujärjestelmähankkeessa kirjaston tehtävänä oli omalta osaltaan tehdä päivitykset tasapainotetun tulosmittariston osalta, päivittää olemassa olevat prosessit ja kuvata puuttuvat, toiminnan kannalta keskeiset prosessit. Erityistä huomiota on kiinnitetty kirjaston ja opetuksen prosessien linkittymiseen.
 
The purpose of this development project was to review an ongoing quality assurance project in the Kajaani University of Applied Sciences, and particularly the university library's role within it. Kajaani University of Applied Sciences will be audited by the Higher Education Evaluation Council in autumn 2007. The objective of the audit is to prove internationally that there is competent, consistent, university-level quality assurance in higher education on a national basisin Finland. The other objectives are to support quality control and quality development in universities and polytechnics. The target of the quality assurance project is to develop a documented quality assurance system, which produces information about the process, development areas and helps the management and staff involved in the process. The aim of the project is to combine the Balanced Scorecard system with the EFQM-model to form a coherent whole. The theoretical part ofthe development project reviews quality work, in general. Essential developmentareas of the National Library Strategy 2010 are customer-orientation, quality control and continuity. Library services can be evaluated from many different aspects. The evaluation process not only concentrates on finding weaknesses, it is also meant to actively improve the library's performance. Hence, the evaluation process itself is useful because it reveals different issues that help to understand the whole process. The main focus of the libraries evaluation includes the collection, information services, guidance and the influence of the library in learning processes. Every library has its own quality assurance system, however the libraries work together on quality development and evaluation issues. During the ongoing quality assurance project, the mission of the Kajaani University of Applied Sciences library was to update the BSC and the current processes and to depict missing essential processes. The Linking of library and teaching processes has been emphasised throughout the project.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste